Jantso Jokelin: Gastonin leuka

Gastonin leuka

Jantso Jokelinin nimi on – osin varmasti kiitos epätavallisen etunimen – jäänyt mieleen erinäisistä lehtijutuista. Niinpä esseeinnostuksen noustessa oli helppo napata Gastonin leuka -esseekokoelma mukaan kirjaston hyllystä.

Olin myyty jo ensimmäisestä. Siinä vaiheessa kun Kaiken syömisen pelko -esseessä muistellaan vierailua Jyväskylän Väinönkeskuksen Golden Rax Pizza Buffet’ssa (Suomen ensimmäisessä lajiaan!) ja sitä, kuinka siitä jatkettiin alakertaan Magic: The Gathering -ostoksille, käy selväksi, että nyt ollaan jaetun kokemushistorian äärellä.

Esseissä tutkaillaan syömistä ja ylensyöntiä, zombieita ja luulosairautta, piirroshahmoja ja kätyreitä, suomalaista ankeuden ilmapiiriä, elämäntapaintiaaneja, Grand Theft Autoa, fanipoikien musiikkiesseitä, shokkihuumoria, skeittaamista ja Ilkka Malmbergiä.

Melkoinen kattaus sekalaisia aiheita, siis. Jokelin havainnoi ympäristöä terävästi ja muotoilee mietteensä siten, että ainakin tämä lukija viihtyy ja herää ajattelemaan vallan sopivissa suhteissa. Naurahdan Jokelinin oivalluksille useamman kerran kirjan aikana, jokaisesta esseestä löytyy jotain, joka iskee sopivan nasevasti asian ytimeen.

Olen epäilemättä hyvinkin kohderyhmän ytimessä, mutta nautin tästä suuresti.