Roberto Saviano: Gomorra

Gomorra

Gomorra on hengästynyt, vihainen vuodatus ja ilmianto Italian Napolin alueen mafiasta ja sen toiminnasta.

Mafia merkitsee sivullisten murhia, vihollisten kiduttamista, talous- ja ympäristörikoksia, huumeita, maan alla pakoilua. Toisaalta se on köyhien Italian eteläosien ihmisille yksi harvoista väylistä yrittää ponnistaa johonkin parempaan, irti työttömyyden ja tulevaisuudettomuuden aiheuttamasta alemmuudentunteesta.

Epäjohdonmukaiseen ja kuumeiseen kirjoitustyyliin oli aluksi vaikeaa päästä kiinni, mutta lopulta minun oli luettava kaikki. Niin uskomattomasta maailmasta Roberto Saviano kertoo. Minua itseäni vain pari vuotta vanhempi mies on napolilainen journalisti, ja elänyt koko elämänsä rikollisuuden kyllästämässä ilmassa. Kirjan jälkeen hän on toki saanut tappouhkauksia, ja joutuu liikkumaan aseistetun vartijan kanssa.

Hyvä mieli tästä tilityksestä ei missään nimessä tule, mutta suosittelen silti.