Chuck Palahniuk: Haunted

Haunted

Chuck Palahniukin Haunted on kauhistuttavien kertomusten kokoelma, jossa tutkitaan kuolemaa, kärsimystä ja seksiä. Eli juuri sitä parasta kesälukemista!

Me kaikki tunnemme Palahniukin Fight Clubin, mutta tämä tarinakertomus lähtee kokonaan eri linjoille kuin tappelukerho. Eksistentialismi ja yhteiskuntakritiikki ovat tässäkin läsnä, mutta kerronta on maagista realismia, johon on sekoitettu kuoleman, kärsimyksen ja seksuaalisen nautinnon äärimmäisimpiä ja pimeimpiä puolia.

Kirjassa seurataan joukkoa kirjailijoita, jotka eristäytyvät kartanoon, kunnes jokainen on kirjoittanut mestariteoksen. Nämä kirjailijat kokevat, että ainoa tapa kirjoittaa hyvä tarina on kärsiä, joten he alkavat kiduttaa toisiaan ja siinä välissä kertoa omia tarinoita hahmoista, jotka kärsivät jostain.

Näistä äärimmäisen graafisista kidutusorgioista syntyy mitä absurdeimpia lyhyttarinoita, joissa sukuelimiä silvotaan, vatsaonteloita vedetään ulos persereiästä, ihmisiä murhataan jalkahieronnalla ja lapsen muotoisia seksinukkeja käytetään estoitta.

Kuvaukset ovat graafisia ja ihan oikeasti välillä piti pysähtyä ja miettiä, miksi olin lukemassa tätä kirjaa. Useissa metatasoissa kulkevat kertomukset sisältävät kuitenkin paljon mustaa huumoria ja todella syvällisiä pohdintoja ihmisyydestä ja elämän tarkoituksesta.

Kertomukset menevät koko ajan väkivaltaisemmiksi ja samaan aikaan hullummiksi, kunnes ollaan fantasian ja scifin puolella, missä ihmisten sielut kulkevat eri planeettaan ja niin edelleen. Tarina kasvaa lopulta koskemaan koko ihmiskuntaa ja sitä, miten kärsimys on osa ihmisyyttä. Kannattaa lukea, jos vatsa kestää graafista väkivaltakuvastoa.