Reijo Laatikainen: Herkän vatsan valinnat : suolisto kuntoon ruokavaliolla

Herkän vatsan valinnat

Tunnustan kuuluvani herkkävatsaisiin ja niinpä olin erittäin innoissani saadessani tämän kirjan käsiini. En juurikaan haksahda erityisruokavalioihin, mutta kuuntelen itseäni ja erityisesti vatsaani ja haluan olla sen kanssa sovussa. Heti kun olin tätä kirjaa selaillut, aloitin erikoisruokavalion ja se oli ihan parasta, mitä olen aikoihin tehnyt. Oloni helpottui parissa päivässä todella paljon.

Reijo Laatikainen marssittaa heti alussa esiin kaikki ne vaivat, mitkä ovat vatsavaivaisille ihan arkipäivää. On ottanut ne tosissaan ja purkaa niitä tässä kirjassa. Hän kertoo niin suolisto-ongelmista kuin ylävatsakivuista ja pureutuu niihin, niin että lukijalle tulee ihan hyvä mieli. Puhutaan vaivoista, joista niin moni kärsii ja joihin on luullut, että on vaan kärsittävä, opittava elämään. Kerrankin joku ottaa tosissaan eikä ehdota lääkitystä – vain ruokavaliota.

Kirja kertoo hyvin pitkälti FODMAP-ruokavaliosta, jossa jätetään kaikki imeytymättömät hiilihydraatit pois. Selitetään myös miksi ja mitä ne aiheuttavat. Minä tein niin ja ai, miten olo keveni. Siinä missä minun oloni keveni, se toki aiheutti kaikille kanssaeläjilleni “ongelmia”, koska nyt en koske kahvipöydän antimiin enkä tee voileipiä. Sen sijaan huomasin, että olo keveni, vaikka söin enemmän kuin ennen, ruokavalioni tulikin paljon monipuolisemmaksi! Jos ennen olin kuitannut ateriani voileivillä tai kahvileivällä, niin nyt syön oikeata lämmintä ruokaa, ilman pastaa. Salaatteja menee runsaasti ja niitä keksii lisää.

Kirja on siis oiva pakkaus! Teksti siinä on asiantuntevaa ja helppoa lukea. Pirteitä kuvia ja taulukoita on ja niitä on hyvä katsella. Kirjan lopussa on herkullisia ruokaohjeita, jos ei itse keksi mitään.