Leena Putkonen: Superhyvää suolistolle!

Kansi: Leena Putkonen: Superhyvää suolistolle!

Superhyvä kirja kaikille niille, jotka kamppailevat erinäisten vatsavaivojen kanssa. Kaikenlaisten vippaskonstien jälkeen FODMAP-ruokavalio on hyväksi havaittu ja siitä on monelle ollut apua.

Suoliston toiminnasta kerrotaan hyvin seikkaperäisesti. Ruokahalusta ja ravinnon imeytymisestä. Kaikista niistä oireista, joita tulee, kun suolisto ei toimi niin kuin pitäisi. Unen ja levon merkityksestä. Henkisestä hyvinvoinnista ja miten se vaikuttaa suoliston toimintaan. Lisäksi paljon muusta.

Tässä kirjassa ravitsemusterapeutti Leena Putkonen, joka itse on kärsinyt erinäisistä suolistoon liittyvistä ongelmista, kertoo myös oman tarinansa. Miten tärkeää on se, mitä syö. FODMAP-ruokavalio on lyhykäisyydessään sitä, että välttää huonosti imeytyviä hiilihydraatteja. Kirjassa on erikseen kerrottu niistä, miten vältetään, kuinka kauan ja miten voisi alkaa pikkuhiljaa kokeilla, sopisiko sittenkin joku. Pääasiassa pahinta tuntuvat olevan vehnä ja sokerit.

Ohjeita tulee siitäkin, miten saada tarvittavat ravintoaineet ja mitä olisi hyvä syödä ja minkä verran. Kirjan loppupuolella on kuvien kera ruokareseptejä herkullisista ruuista, joita voi kokeilla. Vinkkejä sipulin käytöstä, miten siitä saadaan paremmin sulavaa.

Kaikkien herkkävatsaisten superhyvä opus!