Sari Helin: Huono äiti – tunnustuksia

Huono Äiti on tullut tutuksi blogistaan Huono Äiti.  Nyt näitä tunnustuksia saa lukea kirjana. Tätä on kaivattu!

Jos kokee ahdistusta kaikkien superäitisuorittajien takia, niin nyt helpottaa. Huono äitikin on äiti ja kaikesta huolimatta kelpo äiti. Itse asiassa kun tätä kirjaa lukee, tulee sellainen olo, että huono äiti taitaakin olla parempi äiti kuin…

Huono äiti on huumoria, arkista komiikkaa. Siinä tuodaan esille kaikki se, mitä äidille voi ylipäätään sattua. Tuo tunnustetaan kaunistelematta – ja miten se voikin olla helpottavaa ja vapauttavaa. Äiti voi menettää malttinsa, äiti voi ottaa drinksun, äiti voi paiskoa tavaroita, toisin sanoen olla se ihan tavallinen, normaali ihminen.

Tällä kirjalla sädekehä äidin päältä tipahtaa ja pyhimyksen rooli häviää. Äidistä tulee tavallinen ihminen ja se on hyvä, sillä sellaiset äidit ovat ihan parhaita. Ja kun joku tunnustautuu huonoksi äidiksi, muut voivat olla niitä hyviä!

En suosittelisi tätä kirjaa kenellekään huumorintajuttomalle äiti-ihmiselle, jolle äitiys on haudanvakava tosissaan otettava elämäntehtävä. Miehille kyllä, jotta heille edes jotenkin valkenisi murusia siitä, kuinka äitiys on muutakin kuin pullan tuoksua.

Tosin, kun minä luin tämän kirjan, tuli väistämättä mieleen, että olen se vielä huonompi äiti – mutta lapset ovat vielä hengissä.