Pasi Lönn: Hyppy syvyyteen

Yleensä lukee ennemmin aikuisille suunnattuja dekkareita, mutta on varsin virkistävää tarttua välillä nuortenkirjaan. Kuka sanoo, että olisi luettava juuri ikään sopivaa kirjallisuutta tai kuka ylipäätään voi sanoa, mikä on kullekin ikäluokalle sopivaa. Nuorille tämä on sopiva ehkä siksi, että tässä kirjassa ei ole suoraa seksiä, ei väkivaltaa, eikä tässä kiroilla.

Pasi Lönn on esikoiskirjailija, joka debytoi tällä dekkarilla. Kirja oli niin raikas, mielenkiintoinen ja hauska, että ihan väkisinkin jää odottamaan jatkoa. Tapahtumapaikkana on Jyväskylä, jossa ollaan muun muassa hyppytornissa. Sieltä koko kirjan tarina varsinaisesti alkaa. Sen jälkeen seikkaillaan muuallakin, kuten hotellissa ja poliisilaitoksella.

Päähenkilöinä, ”salapoliiseina”, on kaksi nuorta poikaa, Jakke ja Make. Makella on lisäksi salaperäinen ystävä Legioonalainen. Nuoret pojat ovat seikkailumielellä ja mitä silloin voi muuta odottaa, kuin että seikkailut suorastaan vievät heitä.

Poliisina on vanhempi rikoskonstaapeli Veijo Muusi, joka vaikuttaa varsin sympaattiselta ja ymmärtäväiseltä virkamieheltä. Lisäksi on tietysti rikos, ruumis ja epäiltyjä. Monien kiperien tilanteiden jälkeen sekä pojat että poliisi pääsevät loppuhuipentumaan, jossa kaikilla on kaikki hyvin.

Odotan innolla, että jos tulee jatkoa, niin haluan aivan ehdottomasti tietää, kuinka pojat tulevat pärjäämään ja mitä kuuluu Veijo Muusille. Tämä kirja on lukemisen arvoinen paketti ja jos ja kun luet tämän, niin palautetta voit laittaa suoraan kirjailijalle, hyppy.syvyyteen@live.com.