Jacques Tardi: I, Rene Tardi, Prisoner Of War In Stalag IIB

Jacques Tardin isä Rene Tardi virui toisen maailmansodan aikaan neljä vuotta ja kahdeksan kuukautta saksalaisessa sotavankileirissä nimeltään Stalag IIB. Katkerat muistot ja menetetty nuoruus eivät selkeästi jättäneet Reneä koskaan rauhaan, ja niinpä 1980-luvulla Jacques pyysi isäänsä kirjoittamaan muistonsa noista ajoista mahdollisimman tarkkaan ylös.

Näihin muistiinpanoihin perustuvan mittavan sarjakuvan ensimmäinen osa ei tuota pettymystä – mikä ei tule yllätyksenä – onhan Tardi sentään ollut täysiverinen ammattilainen jo vuosikymmeniä. Sarjakuvan toteutus itsessään on mielenkiintoinen, sillä koko sarjakuvan tarina kerrotaan kahden ihmisen välisenä dialogina. Rene ja Jaques, isä ja poika, puhuvat keskenään tapahtumista, mutta ei suinkaan missään kotisohvalla istuen, vaan Jaques on piirtänyt itsensä nuoreksi pojaksi, joka seuraa isäänsä itse tapahtumien keskelle.

Sarjakuva on täten erittäin dialogipainotteinen ja ensiselailulla jopa ajattelin, että tästä ei kyllä tule yhtään mitään. Massiiviset puhekuplat eivät yleensä lupaa hyvää, sarjakuvissa pätee enemmänkin sääntö ”näytä älä kerro”. Tardi kuitenkin tietää mitä tekee, Renen kertomus on vimmattu ja vihainen, lukemista on vaikeaa jättää kesken. Välillä Jaques kommentoi isänsä kertomusta, esittää kysymyksiä ja harmittelee miksi ei tullut tiedustelleeksi eräistä kertomuksen yksityiskohdista silloin kun isä vielä eli. Lopputulos on samaan aikaan dokumentaarinen kuvaus elämästä saksalaisella sotavankileirillä ja elämäkerrallinen kuvaus Rene Tardin henkilöstä.

Tämä ensimmäinen osa kattaa kokonaisuudessaan Renen ajan sotavankileirillä ja toki myös sen miten tankkimies sinne alunperin päätyi. Toinen osa käsittelee paluuta Ranskaan, joka ei nähtävästi ole aivan niin nopea ja yksinkertainen proseduuri kuin leiriltä evakoitavat euforiset vangit kuvittelevat.

I, Rene Tardi, Prisoner Of War In Stalag IIB on erinomainen sarjakuva ja suosittelen kirjaa ehdottomasti myös sellaisille ihmisille, joita aihe saattaa näin yleensä kiinnostaa, mutta jotka eivät yleensä tapaa sarjakuvia lukea. Sen verran tiukkaa ja tarkkaa kuvausta vankileirien oloista on luvassa.

Titta Lindström

Titta Lindström on graafinen suunnittelija ja kuvittaja, joka käyttää vapaa-aikansa mieluusti kirjojen parissa. Sarjakuvat ovat sydäntä lähellä, mutta lukulistalle pääsee säännöllisesti myös tietokirjallisuus, erityisesti muistelmat ja elämänkerrat herättävät kiinnostusta. Kaikki vinkit »