Mika Waltari: Ihmiskunnan viholliset

Ihmiskunnan viholliset on Waltarin historiallisten massiivisten kirjojen sarjaa, johon olen ollutkin varsin tyytyväinen. Eikä petä tälläkään kertaa: tyyli ei ole niin runollinen kuin aikaisemmin lukemissani, mutta päähenkilökin on omaleimainen.

Minutus Lausus Manilianus, kiisteltyjen keisareiden Claudiuksen ja Neron aikalainen, kirjoittaa muistelmiaan juurikaan itseään säästelemättä. Kehyksenä on keisariajan Rooman valtakunnan armoton valtataistelu, imperaattoreiden kaikkivaltius ja orastava kristinusko. Tässä ympäristössä ei kai kukaan voi säilyä turmeltumattomana, ei ainakaan päähenkilö. Kuva antiikin Rooman maailmanmenosta on elävä ja muutamat myytit saavat varsin uskottavat selitykset. Samalla voi pohdiskella, ketkä oikeastaan ovat ne ihmiskunnan viholliset, joista kirja kertoo.

Ihmiskunnan viholliset menee mukavana ajanvietelukemistona, mutta saattaa herättää vakavan kiinnostuksen antiikin ajan villiin menoon. Itse luin vauhdittaakseni latinan opiskeluja.