Max Barry: Jennifer Valtiovalta

Jennifer Valtiovalta kertoo kuvitteellisesta lähitulevaisuudesta, jossa yrittämisen vapautta rajoittavat enää muutamat lait. Nike käynnistää kirjan alkusivuilla dramaattisen mainoskampanjan, jonka toimeenpanijoita Valtiovalta alkaa ajaa takaa. Kuvioihin sotketaan ja sotkeutuvat monet henkilöt eri yrityksistä. Yritysten välisessä kilpailussa käytetyt keinot ovat melko kyseenalaisia, ainakin Valtiovallan mielestä. Syyllisiä on kuitenkin joskus vaikea saada kiinni.

Kirjasta löytyvät tutut yritysten nimet Nikestä McDonald’siin. Valtiovaltakin on oikeastaan vain yksi yritys muiden joukossa. Ihmisten sukunimet eivät enää viittaa heidän biologiseen sukuunsa, vaan sukunimenä käytetään sen yrityksen nimeä, jossa ollaan töissä.

Kirja on jaettu moneen pieneen lukuun, jossa kussakin kerrotaan pätkä tarinaa yhden ihmisen näkökulmasta. Kerrontatyyli toimii, kun eri ihmisten tekemiset liittyvät lopulta toisiinsa. Kirja on vauhdikas ja helppolukuinen. Tapahtumat ja kirjan esittämä maailma ovat mielenkiintoisia. Suosittelen tätä, jos haluaa lukea jotain melko kevyttä, mistä kuitenkin saa hieman ajattelemisen aihetta.