Max Barry: Jennifer Valtiovalta

Jennifer Valtiovalta kertoo kuvitteellisesta lähitulevaisuudesta, jossa yrittämisen vapautta rajoittavat enää muutamat lait. Nike käynnistää kirjan alkusivuilla dramaattisen mainoskampanjan, jonka toimeenpanijoita Valtiovalta alkaa ajaa takaa. Kuvioihin sotketaan ja sotkeutuvat monet henkilöt eri yrityksistä. Yritysten välisessä kilpailussa käytetyt keinot ovat melko kyseenalaisia, ainakin Valtiovallan mielestä. Syyllisiä on kuitenkin joskus vaikea saada kiinni.

Kirjasta löytyvät tutut yritysten nimet Nikestä McDonald’siin. Valtiovaltakin on oikeastaan vain yksi yritys muiden joukossa. Ihmisten sukunimet eivät enää viittaa heidän biologiseen sukuunsa, vaan sukunimenä käytetään sen yrityksen nimeä, jossa ollaan töissä.

Kirja on jaettu moneen pieneen lukuun, jossa kussakin kerrotaan pätkä tarinaa yhden ihmisen näkökulmasta. Kerrontatyyli toimii, kun eri ihmisten tekemiset liittyvät lopulta toisiinsa. Kirja on vauhdikas ja helppolukuinen. Tapahtumat ja kirjan esittämä maailma ovat mielenkiintoisia. Suosittelen tätä, jos haluaa lukea jotain melko kevyttä, mistä kuitenkin saa hieman ajattelemisen aihetta.

1. Kirjasta on myös nettipeli, jossa perustetaan valtio. Siinä saa päivittäin hallitukselle valittavan ratkaisun, jonka tulos voi olla erittäin yllättävä. Tänään on valittava ratkaisu ylikansoitettuihin vankiloihin.

2. Joo, nettipeliin viitataan myös kirjan kansilipukkeessa. Muillekin kiinnostuneille tiedoksi, että peli löytyy osoitteesta http://www.nationstates.net. Peli on kirjailijan itsensä suunnittelema. Itse en ole sitä vielä kokeillut, kun ajattelin, että olisi kivempi lukea kirja ensin.

3. Nettipeli on muuten mukava, mutta alkaa tovin kuluttua toistamaan itseään, eli samoja valintoja tulee. Valinta per päivä -tahdilla iloa riittää kuitenkin pitkäksi aikaa, ennen tämän pisteen saavuttamista.

En ole lukenut kirjaa, mutta peli ei kai sinänsä liity kirjaan millään tavalla, joten juonipaljastuksia tai muuta epämiellyttävää ei ole tiedossa.

4. Kaiken kaikkiaan erittäin mainio teos joka jopa saattaa pahimmallekkin kapitalistille raottaa niitä paljon puhuttuja toisia puolia.