Anna Bergenström: Joka kokin keittokirja

Joka kokin keittokirja

Ruotsalaisen keittokirjailijatar ja ruokatoimittaja Anna Bergenströmin (s. 1940) Joka kokin keittokirja on nimensä veroinen. Ensi kerran jo vuonna 1981 maailmaan putkahtanut alkuteos Annas mat käsittää nyt, ties kuinka monennen kerran uudistettuna ja laajennettuna, jo yli 900 ohjetta. Sitä voidaan siis todella pitää jokaisen kotikokin idea-aittana. Myös Annan oma ruoanlaittofilosofia tukee mainiosti teoksen sopivuutta kokille kuin kokille.

“Mielestäni on mukavaa laittaa ruokaa alusta asti mutta olen samalla aika laiska ihminen. Siksi halusin löytää uusia tapoja ja oikoteitä. En tiedä mitään mukavampaa kuin kehittää toimivia reseptejä. Reseptien pitää olla helppoja, mutta niitä ei saa helpottaa niin paljon, että maku muuttuu. Päinvastoin. Maun pitäisi mieluummin olla entistä parempi…”

Tällaisen ajattelumallin pohjalta on syntynyt keittokirja, jossa perustavanlaatuiset faktatiedot ja käytännön vinkit aina kypsentämisestä pakastamiseen tai keväisestä mausteyrttien viljelystä jouluiseen juhlaruoan valmistamiseen sulautuvat kodikkaaksi ja maanläheiseksi, helposti lähestyttäväksi kokonaisuudeksi. Uskallankin miltei väittää, että olipa mielihalusi tai keittomestarin taitotasosi mitä vain, löydät tästä kirjasta ainakin jotakin keittiöösi sopivaa. Itse kokeilin ensimmäisenä lämmintä munakoisovoileipää.

Kukaan tai mikään ei kuitenkaan ole täydellinen, ei edes tämä kirja. Itse jäin kaipaamaan sen sivuille huomattavasti enemmän kuvitusta. Huomaan jo nyt, että olen siihen tutustuessani tarttunut ainoastaan resepteihin, jotka ovat saaneet kuvituksen tuekseen. Vähemmän reseptejä, enemmän kuvia onkin minun vinkkini, mikäli Anna aikoo vielä antaa klassikkoteokselleen uuden elämän. Toisaalta Annan reseptien lomaan sirottelemat henkilökohtaiset ruokamuistot sekä äidilliset ohjeistukset elävöittävät tekstiä ja saavat kuvattomuuden tuntumaan hieman pienemmältä pahalta.

Suosittelen siis itse kullekin ja erityisesti niille, jotka eivät halua hamsteroida kotiinsa hyllymetreittäin keittokirjoja, vaan tyytyvät muutamaan kattavaan. Myös oiva lahjaidea pesästä lähtevälle nuorelle, ehkä – kaikella kunnioituksella satavuotiasta kohtaan – kotimaista Kotiruoka -klassikkoa hieman mielekkäämpi sellainen.