Marc-Antoine Mathieu: Jumala itse

Jumala itse

— Jumala, kuka sinä olet?

Mitä jos Jumala päättäisikin laskeutua tänään taivaista maan päälle ja tulla yhdeksi ihmisistä? Kuinka ihmiset suhtautuisivat kaiken tietävään kaikkivaltiaaseen? Miten maailma muuttuisi? Marc-Antoine Mathieun sarjakuvassa Jumala itse Hän saapuu yllättäen väestönlaskentaan. Nykyaikainen ihminen haastaa Jumalan tietenkin oikeuteen. Alkaa kaikkien aikojen mittavin oikeustaistelu.

Sarjakuvassaan Mathieu pääsee spekuloimaan Jumalan olemassaololla ja olemuksella. Oikeudenkäynnin osapuolten suihin laitetaan älykkäästi sitaatteja Albert Einsteinilta, Blaise Pascalilta, Voltairelta ja monilta muilta ajattelijoilta. Tärkeä puoli teosta on myös Jumalan kaupallistaminen. Kaikkien aikojen mediailmiöstä tehdään kirjoja, elokuvia, dokumentteja ja niin edelleen. Oheistuotemyynti kukoistaa ja elämyspuistoa perustetaan. Jumala karnevalisoidaan.

Mathieun mustavalkoinen kuvitus on melko yksinkertaista, mutta toimivaa valon ja varjon leikkiä. Rakenne on kuin TV-dokumentilla henkilöhaastatteluineen ja monialaisine asiantuntijoineen talonmiehistä sosiologeihin. Pääasia onkin tekstillä ja ajatuksilla, ei niinkään kuvakerronnalla.

Jumala itse on filosofista ajatusleikkiä, jännittäviä ideoita ja kiehtovaa mahdollisten maailmojen rakentelua. Se on vahvasti kiinni 2010-luvun todellisuudessa, jossa mikään ajatus ei ole valmiiksi kiveen hakattu ja jossa medialla ja markkinoilla on suunnaton valta. Jumala itse on laadukasta sarjakuvaa, jota kannattaa vinkata.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 318 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!