Kimmo Aatos Hyvärinen: Kadonneen naisen arvoitus

Käsissäni on dekkari, jossa on yksityisetsivä Huiskonen. Ja kun hänet tarkemmin oppii tuntemaan, niin sitten hän on vaan Hopa. Hänellä on toimisto aika lailla Kouvolan keskustassa. Eräänä päivänä sinne pelmahtaa nuori nainen, joka kertoo naisesta, joka on kadonnut. Heti tulee ilmi, että kyse on hänen äidistään. Äiti lähti lenkille ja kappas, kun ei sitten palannutkaan.

Hopa alkaa tutkia ja käy tapaamassa kadonneen naisen aviomiestä, kyselee yhdestä jos toisesta suunnasta. Vaan alkaapa tapahtua kaikkea sivujuonnetta, kuten se, että Hopan auto palaa. Auto, joka oli hänellä lainassa. Lisäksi kaikkea muuta pientä jännittävää. Pian käy selväksi, että mukana on useampi mies ja ollaan sekoittamassa isoa soppaa. Nousee joitakin vanhoja juttujakin pintaan. Onneksi Huiskosella on hyviä kavereita ja entisiä poliisikollegoitakin apuna, sillä muutoin olisi ollut huono paikka.

Kirjan tapahtumat sijoittuvat siis Kouvolaan ja paikalliset voivat nauttia kirjan erikoisannoksen juuri sillä, että liikutaan tutuissa paikoissa. Ovat ne tutut asiat. Mutta vaikka ei olisi koskaan käynyt Kouvolassa, niin ei haittaa, sillä tarina olisi voinut tapahtua ihan missä tahansa.

Kirjan on kirjoittanut Kimmo Aatos Hyvärinen, joka on eläkkeellä oleva apulaispoliisipäällikkö. Niin, että kokemusta löytyy tarinalle, jossa ollaan rikosten parissa. Teksti kulkee ja on varsin mukavaa ja lukijaystävällistä. On jännitystä ja ripaus huumoria mausteena.