Sisko Latvus: Kaksi sateenkaarta

15-vuotias Inna asuu Pietarissa, mutta hänellä on suomalaiset sukujuuret. Neuvostoliitto hajoaa ja perhe päättää lähteä Suomeen paluumuuttajana. Inna on ihmeissään, kun maailma ei olekaan sellainen kuin on opetettu. Muuttaminen pois tutusta ympäristöstä on kamalaa, varsinkin kun joutuu jättämään poikaystävän Venäjälle.

Kirja on todella koskettava: Innan tunteet on onnistuttu kuvaamaan sen verran hyvin, että useampaan kertaan lukiessa alkoi itkettää. Oli todella kiinnostavaa lukea siitä, miltä Suomi näytti neuvostoliittolaisen silmin ja samalla itse päätellä sitä, miten täällä ovat asiat muuttuneet tuosta ajasta.

Sisko Latvuksen edellinen kirja Kaukana omalta maalta kertoo saman suvun vaiheista, mutta suoraa jatkoa tämä ei sille ole. Olen kiinnostunut lähihistoriasta, joten pidin myös siksi kirjaa todella kiinnostavana. Nuoremmille lukijoille ehkä kiinnostavampaa on Innan elämä kuin kirja historiallisena kuvauksena. Kirjan loppuun on koottu selityksiä paluumuutosta ja muista Neuvostoliiton loppuaikoihin liittyvistä asioista.