Pirjo Rissanen: Kamomillasola

Kamomillasola

Tarkko Saaristo täyttää 70 vuotta, läsnä on paljon vieraita ja hänen lähipiirinsä. Varsinkin läheiset naiset: vaimo Taina, tytär Maarit sekä tyttärentytär Ilona. Hän rakastaa heitä kaikkia ja on aina rakastanut, omalla tavallaan, tehden päätöksiä ilman valinnanvaraa… Tarkko on mies, jolla on periaatteita ja toisinaan ne eivät ole muille hyväksi.

Maaritin hieno ylioppilaskevät oli upea. Hän tapasi Rennen, johon rakastui huimaavasti ja syöksyi asumaan yhteen tämän kanssa odottaen jo lasta. Lopulta he lähtevät hulluna rakkauden kesänä Kanarian vuoristoon. Sieltä he löytävät Kamomillasolan, upean paikan. Mutta Maarit sairastuu henkisesti ja kuvittelee miehen hylänneen hänet. Aika kuluu, hoito tehoaa ja Maarit rauhoittuu. Vuodet kuluvat ja hän nai Saksassa työskentelevän Arsin ja saa tälle kaksi poikaa – elämä on täyttä. Vai onko? Äitikin ihmettelee, onko Maarit onnellinen ja sitä onkin syytä kysyä. Salaisuuksia on ilmassa enemmän kuin kukaan voisi luulla.

Maaritin tytär Ilona on katkera äidilleen, toisaalta hänellä on nyt Emppu, mies, jonka kanssa elää ehkä loppuelämä. Mikäli mies vain palaa pitkältä matkalta… Äitinsä kanssa Ilona joutuu kuitenkin käymään läpi paljon asioita, hylkäämiskokemuksistaan sekä oikeaan isäänsä liittyen. Rennestä ei ole puhuttu juuri koskaan, hän on ollut vaiettu salaisuus. Samaan aikaan syntymäpäivien kanssa on myös luokkakokous, johon Maaritkin menee, ja joutuu taas kohtaamaan menneitä.

Lopulta Tarkko itse on jännän äärellä, sillä nyt hänelle puhutaan totuuksia. Kun vaimo Taina kertoo lopultakin omat mielipiteensä Tarkon toimista, tämän on vaikea ymmärtää koko purkautumista. Hänhän on vain tehnyt kaikkensa toisten hyväksi – omasta mielestään…

Pirjo Rissanen on jälleen kirjoittanut viihderomaanin, joka ei karta arkojakaan asioita. Kirjan naiset ovat kaikesta huolimatta vahvoja, sinnikkäitä ja omapäisiä. He eivät luovuta, vaikka miehet asettavat heille vastuksia ja vaatimuksia. He ovat selviytyjiä kipeidenkin asioiden ja elämän yllätysten kohdatessa. Rissanen on kirjoittanut tällä kertaa ehkä hieman tavallisesta tyylistään poikkeavan romaanin, sillä tässä ei kartella rumiakaan asioita. Suosittelen viihdekirjallisuuden ystäville ja kyllä tästä myös psykologisen romaanin piirteitäkin löytyy, tosin hiukan osoittelevasti. Silti suoraa tekstiä asioista, joista joskus on puhuttava avoimesti ja julkisesti.