Pirjo Rissanen: Muistot

Lavea sukutarina sitkeistä naisista ja heidän perheistään ennen ja nyt. Päähenkilönä on Ulpu, joka on jo eläkkeellä ja jonka mies on häipynyt, tytär kuollut ja tyttären mukana odotettu lapsenlapsi. Lähellä asuu hänen poikansa Markus vaimonsa kanssa. Tosin heidän välinsä eivät ole kovin tiiviit ja miniä ei halua lasta missään nimessä sotkemaan pariskunnan suhdetta.

Arki tuntuu kaikkien osalta sujuvan mutkattomasti. Tapahtumat alkavatkin, kun kuolleen tyttären mies tuo esille uuden suhteensa. Vaietut asiat alkavat tulla esiin, muistot karkaavat käsistä. Miniä ja anoppi kohtaavat, eikä sekään suju kivuttomasti.

Naiset ovat vahvoja, pystypäisiä, heillä on tahdonvoimaa ja kykyä selviytyä vaikeistakin asioista. He jakavat myös surunsa ja toiveensa, jos se on mahdollista. Tuntuu, että kaikkea kantaa Ulpu, mutta hänelläkin on kipeät kohtansa menneisyydessä ja nekin tulevat nyt esiin.

Kirja on hyvä viihderomaani, joka osittain voi järkyttääkin. Asioita on osittain tahallaan unohdettu tai pyritty salaamaan, mutta kaikki tulee kuitenkin jossain vaiheessa julki. Pienet ja suuremmatkin tunteet vellovat ympäriinsä välillä aiheuttaen melkoista draamaa.

Suosittelen nykyaikaisten sukutarinoiden ystäville, lukuromaani, jonka parissa venähtää helposti parikin iltaa. Kiinnostavaa ihmissuhteiden problematiikkaa ja ajatuksia äitiydestä sekä parisuhteen kestävyydestä, lapsettomuudesta valintana sekä pettämisestä, jättämisestä ja yhteiselosta.

1. Minä luen parhaillaan tätä Muistot kirjaa.
    Pidän kovasti kirja on parasta Rissasta.
    Pirjo Rissanen kuuluu niihin kotimaisiin viihdekirjailijoihin jonka kirjoja luen paljon ja jotka kiinnostavat minua.
    Sukutarinat kiinnostavat minua.