Mato Valtonen: Katujen kaunottaret

Kuubassa on omintakeinen autokanta. Maahan tuotiin paljon autoja Yhdysvalloista 1950-luvulla, mutta kun kauppasaarto astui voimaan 1962, uusien autojen tuonti loppui lähestulkoon täysin. Vanhat autot täytyi siis pitää toimintakunnossa.

Lopputuloksena Kuuban kaduilla rullaa hätkähdyttävä valikoima 1950-luvun klassikkoautoja. Kaikki eivät ole enää aivan alkuperäisessä kunnossa: auton nokka ja perä voivat olla aivan eri vuosimallia, joten tarkan vuosimallin selvittäminen voi olla työlästä. Kun varaosatarjontakin on ollut vuosien varrella heikkoa, osia on pitänyt rakennella itse.

Mato Valtonen on Kuuban ystävä ja käynyt maassa usein kameran kanssa kuvaamassa autoja. Tuloksena on Katujen kaunottaret, kaunis kuvateos Kuuban upeista autoista. Kirja on mukavan kevyttä selailtavaa – niinkin kevyttä, että hieman herää epäilys, kannattaako tästä lähes 40 euroa maksaa, kun ilo on nopeasti ohi ja autonkuvia löytyy netistäkin. Klassikkoautojen ystävien kannattaa kuitenkin ainakin lainata kirjastosta, sen verran viehättävää kuvamateriaalia kirja on täynnä.