Vesa Kontiainen, Kjell Starck ja Mato Valtonen: Mato Valtonen : hullunrohkea monitoimielämä

Mato Valtonen : hullunrohkea monitoimielämä

Tämä aivan hengästyttävän hieno opus meni ihan heittämällä musakirjojen kärkeen. Luin ja kuuntelin äänikirjaversionkin kahteen kertaan ja olin aivan lääpälläni. Nauroin ja juu, kyllä nousi vesi silmiin lopussa, sillä niin oli herkät loppusanat.

Mato Valtonen on sellainen persoona, että ei voi kuin ihmetellä ja sitten kun on kaiken lukenut, voi tuntea syvää kunnioitusta, että jos joku on osannut ottaa elämästä kaiken irti, niin juuri hän. Meininki on ollut se, että kaikessa ei tartte olla aina järkee. Huumori ja rajaton mielikuvitus on siivittänyt niin monia häneen liittyviä tilanteita.

Kirjassa käsitellään Madon lapsuus, nuoruus ja se, kun Sleepy Sleepers niitti mainetta. Jotkut tahot eivät tykänneet, mutta oli silti vankka fanijoukko. Sleeppareitten jälkeen tuli Leningrad Cowboys ja heidän tempauksensa Puna-armeijan kuoroineen ja kaikkine muine mieleenjäävine keikkoineen.
Aivan mahtavia tarinoita lukuisista ulkomaan reissuista, joita tässä kirjassa piisaa.

Lukuisat roolit näyttelijänä, vaikka ei ollut siihen koulutusta saanut, mutta Aki Kaurismäki olikin sellainen ohjaaja, että näytellä ei saanut. Calamari Union on jo ihan legenda.

Sitten kaikki ne tarinat, kun Mato on halunnut ajaa milloin mitäkin vehjettä, aina helikopterista Linnanmäen vuoristoradan jarrumiehen virkaa, panssarivaunua, höyrylaivaa, ja jos vaikka mitä. Jokaisesta aivan huikeita juttuja.

Myöskin Madon toimet liikeideoiden toteuttajana ovat kovaa settiä. Miten hän perusti HD-Centerin plus pari muuta yritystä ja miten keikuttiin aallon harjalla ja kuinka sieltä tultiin alas.

Perhe-elämä, vaimo ja lapset, koti ja se, missä se koti kulloinkin oli. Vaimon kertoma juhannustaikajuttu on ihan huippu, miten joskus se vaan voi onnistua.

Vielä kaikki mahdolliset harrastukset, ammattipuhujan pesti, hyväntekeväisyyskonsertit, matkat Grönlantiin ja Huippuvuorille, siis kuka kykenisi samaan? Olen ihanan äimistynyt! Vaan olen koko kirjan matkan ollut ihan luxus-luokassa.

Vesa Kontiainen on saanut kasattua kokoon sellaisen tarina-aarrearkun, että kun sen avaa, on aivan haltioissaan. Kjell Starck on tarkistanut, että kaikki on oikein, fakta on faktaa ja Mato Valtonen on armoton tarinan iskijä. Koko paketti on täydellinen ja ennen kaikkea nautinnollinen.

Kiitos tästä kirjasta!