Vesa Kontiainen: Hurriganes : albumit 1973-1988

Hurriganes: albumit 1973-1988

Vesa Kontiainen on jälleen pannut riviä rivin päälle ja saanut aikaiseksi muhkean opuksen Hurriganes-yhtyeen levyistä ja niiden tekemisistä. On aika vaikea kuvitella, että kirjasta puuttuisi jotakin, sillä niin on painava paketti, kaikki 559 sivua ja vieläpä kuvamateriaalia yllin kyllin.

Hurriganes perustettiin 1971 ja ihan tyhjästä, mutta niin vaan lähti nousuun ja hyvin paljolti Remun sitkeyden takia.

Ensimmäinen levy Rock And Roll All Night Long purkitettiin 1973. Ei sujunut ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, vaan juuri se, mitä kaikkea tapahtui, on tässä kirjassa se jännitysmomentti. Joka levyn kohdalta on kerrottu, kuka sanoi mitä, kuka teki ja ketä otti pannuun ja kuinka vaan voi mennä pieleen, mutta silti tuli hienoja levyjä.

Lisäksi kerrotaan, miten levyt otettiin vastaan, arvosteluja…

Kesken kaiken tulee vastaan se, kun vuonna 1976 tehtiin leffa Kuumat kundit, josta ei ihan hirveästi bändissä oltu mielissään. Remu tuumasi muun muassa näin:

Siinä oli pitänyt olla kunnon vosuja, että ois ollu kunnon meininkiä eikä mitään tällasta pitsinnypläystä.

No, yleisöön elokuva kuitenkin upposi.

Kirjan parissa sai viettää monta hauskaa hetkeä, sillä niin elävästi on kaikki kerrottu ja onneksi sai vaan lukea sohvan nurkassa, sillä jos olisi päässyt paikan päälle seuraamaan, niin olisi voinut stressiä pukata. Ei ole nimittäin levyn teko ollut mitään harrasta ja helppoa.

Vesa Kontiainen on tehnyt mittavan työn, sillä haastatteluja on ihan tajuton määrä. Niinpä tässä kirjassa ei ”puhu” vain kirjailija itse, vaan todella moni musiikin ammattilainen. Lisäksi ovat kaikki muut lähteet, vanhat haastattelut ja lehtijutut. Kimpassa ovat olleet mukana myös Esa Elgström ja Kjell Stark.

Uskoisin monen Hurriganes-fanin saavan tästä kirjasta paljon kaikkea, uutta ja vanhaa ja pääsee pyörimään nostalgiapöhinöissä ja ihan pakosti kuuntelemaan taas niitä biisejä. Kiva kaivaa joku biisi kuultavaksi ja tuumia – ai, näinkös tämäkin on levylle saatu.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 319 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!