Enid Blyton: Kellotornin arvoitus

Töpseli, Diana ja Roger ovat maaseudulla toipumassa flunssasta. Sinne tulee myös heidän ystävänsä Barney tervehtimään. Kylällä on kiehtova menneisyys, josta he kuulevat tarinoita. Lapset käyvät esimerkiksi tutustumassa vanhaan kartanoon.

Kuten Blytonin kirjoissa tavallisesti, myös tässä kirjassa päädytään seikkailuun. Tarinaan liittyy oleellisesti myös salakäytävä, jollainen pitää olla jokaisessa kunnollisessa seikkailukirjassa.

Tämä kirjasarja tuntuu paranevan edetessään. Kahteen ensimmäiseen osaan verrattuna tämä oli jo paljon parempi. Hetkittäin kirja muistuttaa tosin jonkin verran muita Blytonin kirjoja sekä tarinaltaan että puitteiltaan. Lapsikokoonpanot eivät ole eri sarjoissa kovin erilaisia, syöminen on aina tärkeää ja seikkailemiseen on aikaa vain koulujen loma-aikoina.

Omassa lajissaan Blyton on silti ylivertainen: ei siitä vaan pääse mihinkään, että hän on osannut kirjoittaa kunnollisia ja toimivia seikkailuja.