Piitu Nykopp: Kerroksia

Kerroksia

Piitu Nykopp on Fiskarsissa asuva nukkemuotoilua opettava kuvataiteen opettaja, joten ei ole ihme, että sekä Kerroksia-kirja itse että sen tarjoamat neuleohjeet ovat kuin pieniä taideteoksia. Tällaista neulekirjaa on ilo jo selata, saati sitten pohtia, mitä sen kauniista ja ajattomista malleista ryhtyisi toteuttamaan.

Nykoppin neuleet ovat malleiltaan modernin graafisia, selkeitä ja näennäisen yksinkertaisiakin, mutta kaikissa on jotain ihan erikoista. Suurin osa ohjeista on jakuille ja puseroille; lopussa on muutama asusteohje, mutta ne eivät minusta ole tyylillisesti aivan muiden töiden veroisia. Nykopp ei yleensä juhli kirjavilla väreillä, vain pari viimeistä dominoneuleista työtä poikkeuksina, vaan enemmistönä ovat pehmeät luonnonsävyt, joista tulevat mieleen oman suomenlampaamme värit, vaikka lankoja malleissa on joka lähtöön, alkaen tutuista ja edullisista Dropsin langoista.

Perustekniikoiltaan Nykoppin mallit ovat suhteellisen yksinkertaisia ja perustuvat lähinnä siihen, että osaa oikean ja nurjan silmukan. Toisaalta neuleiden suuret pinnat eivät oikein anna anteeksi kovin epätasaista käsialaa. Ainoastaan kirjan neljä dominoneuleista mallia muodostavat tässä suhteessa poikkeuksen, mutta tähänkin tekniikkaan on annettu selkeät ohjeet. Useimmissa malleissa on runsaasti kokoja, ja toisaalta töiden mitoitukset näyttävät aika reiluilta.

Kaunis, kaunis kirja ja mielenkiintoisia ohjeita! Kirjavaa etnistä väri­-ilottelua pitää hakea toisaalta, mutta onneksi suomenkielisiäkin käsityökirjoja ilmestyy nykyään niin paljon, että jokaisen pitäisi löytää omansa.