Anni Riipinen ja Ritva Ruuska-Tuominen: Kielet kippuralle : Lasten loruaapinen

Kielet kippuralle on aapinen, jossa aakkosiin tutustutaan lorujen avulla. Jokaisen kirjaimen kohdalla on loru, jossa on käytetty vain sillä kirjaimella alkavia sanoja, poikkeuksena vain suomen kielen kannalta hankalimmat kirjaimet.
Osa loruista on ihan hyviä ja jopa nerokkaita, osa taas vähän vähemmän. Myös aiheet ovat vaihtelevia eivätkä kaikki tekstit ole samalla muotilla tehtyjä. Ideana on tosi hauska tehdä tällainen poikkeava aapinen.

Takakannessa tätä suositellaan 1–8-vuotiaille. Pienille näitä voi ihan hyvin lukea ääneen yksitellen. Tätä ei edes oikein tee mieli lukea paljoa kerrallaan, vaan se sopii paremmin luettavaksi selailtuna. Osassa loruista on ehkä myös lorupussi-ainesta. Koulukäyttöön tämä ei mielestäni oikein sovellu ja perinteisestä aapisesta sujuu se lukemaan oppiminen varmaan vähän paremmin. Tämän voi silti ottaa ihan hyvin oheislukemiseksi kotona siinä harjoitteluvaiheessa, mutta jonkin verran lukutaitoa pitäisi sitten olla jo valmiiksi.

Vähän ihmettelin kirjan lopussa olevia tyhjiä viivoitettuja sivuja, joiden tarkoitus ei oikein selvinnyt. Oliko ideana kirjoittaa omia loruja vai yleisesti harjoitella eri kirjaimia vai kenties jotain muuta? Ne sivut olisi voinut jättää pois tai edes korvata jollain muulla järkevämmällä sisällöllä.

Alennuskoodilla Kirjavinkit30 saat 30 päivän ilmaisen kokeilun!