Viljami Puustinen: Kingston Wall : Petri Wallin saaga

Petri Walli (1969–1995) oli helsinkiläinen kitaristi, joka teki päätyönsä legendaarisessa Kingston Wall -bändissä. Bändi perustettiin 1980-luvun lopulla ja se ehti julkaista kolme albumia ennen kuin se vähitellen sammahti. Kesällä 1995 sammahti myös Walli itse, kun päihde- ja mielenterveysongelmista kärsinyt rokkari päätti itse päivänsä vain 26-vuotiaana.

Wallin kuolema oli ja on arka aihe hänen läheisilleen, sillä mitä ilmeisimmin se olisi ehkä voitu estää. Toisaalta kiivaasti elänyt ja kokenut Walli oli jo parikymppisenä varma, ettei hän eläisi vanhaksi. Nyt lähes 20 vuotta myöhemmin on viimein tullut aika kirjoittaa kunnollinen elämäkertakirja Wallin ja hänen yhtyeensä vaiheista. Rocktoimittaja Viljami Puustinen on tehnyt ison työn haastatellessaan Wallin elämään vaikuttaneita ja koettaessaan koota kokonaiskuvaa siitä, kuka Walli oikeasti oli ja miksi hän eli niin kuin eli. Vanhat bändikaverit basisti Jukka Jylli ja rumpali Sami Kuoppamäki etunenässä sekä monet muut ystävät ja tuttavat pääsevät ääneen, kun Puustinen luo kuvaa 1980- ja 1990-lukujen helsinkiläisestä rock-skenestä.

Minulle vanhana Kingston Wall -fanina kirja on tietenkin ihan pakollista luettavaa, semminkin kun olen juuri sopivasti muutaman vuoden liian nuori, enkä siis ikinä ehtinyt nähdä bändiä livenä. Kingston Wallin luonne paljastui nimenomaan keikoilla. Alun riemukkaasta ja määrätietoisesta bänditaitojen kehittämisestä päästään kuitenkin vähitellen kohti Petri Wallin saagan yhä kaoottisempia loppuvaiheita. Erilaisten psyykeen vaikuttavien päihteiden viihdekäyttö muuttui vähitellen vakavammaksi, ja viimeinkin saan selityksen sille, miksi Kingston Wallin viimeinen levy on niin omituinen. Loppua kohti kirjaa lukee yhä suuremmalla jännityksellä, mutta toisaalta myös surullisena, kun kuitenkin tietää, mitä tuleman pitää.

Rockelämäkertojen joukossa Kingston Wall : Petri Wallin saaga on erinomainen esimerkki hyvin kirjoitetusta ja taustoitetusta teoksesta. Viljami Puustinen herätti minussa uinuneen Kingston Wall -diggarin uudestaan muutaman vuoden horroksesta, enkä tässä muutamiin aikoihin juuri muuta musiikkia olekaan taas kuunnellut. Ei se väärin ole. Suosittelen!