Viljami Puustinen: Kingston Wall : Petri Wallin saaga

Kingston Wall

Petri Walli (1969–1995) oli helsinkiläinen kitaristi, joka teki päätyönsä legendaarisessa Kingston Wall -bändissä. Bändi perustettiin 1980-luvun lopulla ja se ehti julkaista kolme albumia ennen kuin se vähitellen sammahti. Kesällä 1995 sammahti myös Walli itse, kun päihde- ja mielenterveysongelmista kärsinyt rokkari päätti itse päivänsä vain 26-vuotiaana.

Wallin kuolema oli ja on arka aihe hänen läheisilleen, sillä mitä ilmeisimmin se olisi ehkä voitu estää. Toisaalta kiivaasti elänyt ja kokenut Walli oli jo parikymppisenä varma, ettei hän eläisi vanhaksi. Nyt lähes 20 vuotta myöhemmin on viimein tullut aika kirjoittaa kunnollinen elämäkertakirja Wallin ja hänen yhtyeensä vaiheista. Rocktoimittaja Viljami Puustinen on tehnyt ison työn haastatellessaan Wallin elämään vaikuttaneita ja koettaessaan koota kokonaiskuvaa siitä, kuka Walli oikeasti oli ja miksi hän eli niin kuin eli. Vanhat bändikaverit basisti Jukka Jylli ja rumpali Sami Kuoppamäki etunenässä sekä monet muut ystävät ja tuttavat pääsevät ääneen, kun Puustinen luo kuvaa 1980- ja 1990-lukujen helsinkiläisestä rock-skenestä.

Minulle vanhana Kingston Wall -fanina kirja on tietenkin ihan pakollista luettavaa, semminkin kun olen juuri sopivasti muutaman vuoden liian nuori, enkä siis ikinä ehtinyt nähdä bändiä livenä. Kingston Wallin luonne paljastui nimenomaan keikoilla. Alun riemukkaasta ja määrätietoisesta bänditaitojen kehittämisestä päästään kuitenkin vähitellen kohti Petri Wallin saagan yhä kaoottisempia loppuvaiheita. Erilaisten psyykeen vaikuttavien päihteiden viihdekäyttö muuttui vähitellen vakavammaksi, ja viimeinkin saan selityksen sille, miksi Kingston Wallin viimeinen levy on niin omituinen. Loppua kohti kirjaa lukee yhä suuremmalla jännityksellä, mutta toisaalta myös surullisena, kun kuitenkin tietää, mitä tuleman pitää.

Rockelämäkertojen joukossa Kingston Wall : Petri Wallin saaga on erinomainen esimerkki hyvin kirjoitetusta ja taustoitetusta teoksesta. Viljami Puustinen herätti minussa uinuneen Kingston Wall -diggarin uudestaan muutaman vuoden horroksesta, enkä tässä muutamiin aikoihin juuri muuta musiikkia olekaan taas kuunnellut. Ei se väärin ole. Suosittelen!

Antti Koskinen – 16.5.2019

Kingston Wall on suomalaisen rockin jättiläinen vaikka yhtyeen tuotanto on tasan kolmen albumin mittainen eikä yhtye ehtinyt lyhyen yhdessä olonsa aikana juurikaan tekemään itseään tunnetuksi pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Yhtyeen keulahahmon kitaristi Petri Wallin traaginen kuolema, yhtyeen tuotanto, joka on kestänyt aikaa hyvin sekä monet nimekkäät artistit, jotka ovat pitäneet yhtyeen perintöä yllä ovat sementoineet Kingston Wallin suomalaisen rockin historiaan.

Jami Puustinen on kirjoittanut kirjan, joka kertoo Kingston Wallin tarinan Petri Wallin näkökulmasta tarkasteltuna. Kirja perustuu täysin Wallin lähipiirille tehtyihin haastatteluihin eli Petri Wallin omaa ääntä kirjassa ei kuulla lainkaan. Haastatteluiden avulla on kuitenkin kyetty luomaan kokonaisuus, joka kuvaa Petri Wallin kasvua menestyväksi muusikoksi ja hänen kasvavaa päihdeongelmaa ja ailahtelevaisuutta sekä lopulta syitä, jotka johtivat hänen lopulliseen alamäkeensä ja itsemurhaan.

Kirja kuvaa myös mainiosti Kingston Wallin jäsenten luovaa prosessia ja niitä ristiriitoja, joita musiikin tekeminen aiheutti mutta myös sitä ainutlaatuista tunnelmaa, jonka syntyi erityisesti yhtyeen esiintymisten aikana. Kuva on monipuolinen, koska äänessä ovat niin yhtyeen soittajat basisti Jukka Jylli ja rumpali Sami Kuoppamäki kuin muut yhtyettä lähellä olleet ystävät ja tuttavat ja kirja tarjoaa näkökulman niin yhtyeen sisälle kuin ulkoa yleisöstä katsottuna.

Kingston Wall on myös mainio kertomus 1990-luvun suomalaisesta rockmusiikista, sen tekijöistä ja yhtyeistä ja kaikesta siitä, mitä kulisseissa tapahtui. Puustisen kirjoitustyyli on sopivan lennokasta kuvaamaan päihteiden ja suurien tunteiden täyttämää elämää, joka poltti jotkut loppuun nopeasti mutta jonka luovista tuloksista saamme nauttia vielä tänäkin päivänä.

Alkuvuodesta 2019 julkaistu kirjan pokkariversio tarjoaa Kingston Wall -faneille Jukka Jyllin kirjoittamat jälkisanat, jotka tuovat yhden lisänäkemyksen yhtyeen musiikkiin ja kasvuun suomalaisen musiikkikentän ikoniksi. Jälkisanat ovat myös katsaus viimeisen viiden vuoden aikana Kingston Wallia esille tuoneisiin konsertteihin ja levyn julkaisuihin.