Arturo Pérez-Reverte: Kohtalon tango

Kohtalon tango ei ole tapahtumarikas seikkailu, mutta sitä on silti melkein mahdotonta kuvailla. Tapahtumia tärkeämpiä ovat kirjan henkilöt ja henkilökemiat. Max Costa on salonkitanssija nuorena, autonkuljettaja vanhempana ja herrasmieshuijari aina. Yksinkertaisuudessaan kirja on kiedottu Maxin ja kohtalokkaan naisen Mecha Inzunzan kolmeen tapaamiseen kolmella eri vuosikymmenellä. Ensimmäisellä tapaamisella nainen on naimisissa, toisella melkein yksin, ja kolmannella äitinä, joka elää poikansa pakkomielteen armoilla.

Kirjan viipyileväisyys ja pidättyväisyys ärsytti paikoin. Kirjan yläluokkainen maku jätti hahmot etäiseksi ja huomasin, ettei kirja ollut aivan omaan makuuni. Kuitenkin tunnelmanluojana Kohtalon tango on mestarillinen. Kirja huokuu niin eroottisuutta kuin melankoliaa elämää kohtaan. Yksi merkityksellinen asia voi antaa suunnan koko elämälle ja kietoa itseensä niin tiukasti, ettei elämässä lopulta muuta ole. Niin onnessa kuin epäonnessakin se asia on yleensä rakkaus.

Alennuskoodilla Kirjavinkit30 saat 30 päivän ilmaisen kokeilun!

Paula

1. Peréz-Reverte oli minulle ennestään tuntematon kirjailija, mutta tutustuin nimenomaisesti tähän kirjaan eräässä lukupiirissä. Hiukan skeptisesti suhtauduin siihen, että näinköhän kirja tulisi luettua loppuun. Tai vaikka lukisinkin, niin olisiko minun makuuni.
    Ajoittain kyllä, kirja oli hieman liiankin viipyilevä, mutta se lienee kirjailijan tyyli. Minua kronologisesti etenevistä kirjoista pitävälle oli hieman haasteellista, kun ei oikein selvinnyt, mitä vuosikymmenten välillä oli tapahtunut.
    Mutta kun kirjan sain luettua loppuun, oli se hieno lukukokemus – kaikesta huolimatta. Kiinnostus kohosi kohoamistaan kirjan edetessä. Syuositten tunteiden leiskuamisesta ja huijareista pitäville 😉