Stephen Fry: Koppava kloppi

Koppava kloppi

Brittiläinen kansallisaarre Stephen Fry on monipuolinen mies. Hänet tunnetaan näyttelijänä, juontajana, kirjailijana sekä yleisenä älykkönä ja ihmisoikeuksien puolustajana. Mutta mistä on Stephen Fry tehty? Tähän hän vastaa itse omaelämäkertojensa aloitusosassa, joka suomeksi tottelee nimeä Koppava kloppi.

Koppava kloppi on hauskimpia koskaan lukemiani sisäoppilaitoselämän kuvauksia. Fryn muistelot kaikessa noloudessaan ja rehellisyydessään alkavat tavallisista pikkupoikien kujeista ja näsäviisasteluista, mutta vähitellen Stephen ajautuu todellisiin vaikeuksiin käytöksensä takia. Rötöstelevän nuorenmiehen rattaisiin tuo kapuloita vasta nuorisovankilaan joutuminen, jonka jälkeen hän viimeinkin alkaa tulla järkiinsä.

Pelkän kouluelämän kuvausta Koppava kloppi ei suinkaan ole. Fry kertoilee myös perheestään ja kodistaan maaseudulla. Erityisesti isää, originellia tiedemies-keksijää ja hänen työyhteisöään Fry kuvailee osuvasti. Myös ystävät pääsevät käsittelyyn; nimiä on tosin muutettu alkuperäisistä. Vähitellen orastava tietoisuus omasta homoseksuaalisuudesta nousee sekin pikku hiljaa esille.

Kun kyse on Stpehen Frysta, myös pitkähkötkin harharetket varsinaisesta autobiografisesta kronologiasta tulevat aina toisinaan kysymykseen, ja hyvä niin, sillä hänellä sattuu myös usein olevan ajattelemisen arvoista asiaa milloin mistäkin. Erityiskiitos muuten vielä ilmeikkään ja älykkään käännöksen tekijälle, Titia Schuurmanille, jolla on varmasti ollut muutamia melko kinkkisiä haasteita Fryn snobahtavalta tuoksuvan ja kielen mahdollisuuksilla leikittelevän brittienglannin kanssa.

Teosta lukiessani jäin miettimään, onkohan luvassa jatkoa Fryn omaelämäkertoihin. Onhan sitä: The Fry Chronicles eli Fryn aikakirjat (2011, suomeksi 2014) kattaa seuraavan vaiheen hänen elämästään. Ennen siihen perehtymistä suosittelen tätä.