Elias Koskimies: Korusähkeitä

Ohjaaja-käsikirjoittaja repostelee pelottomasti vallankäyttäjiä ja julkisuusnarkkareita tässä esikoisteoksessaan. Tämä on heittäytyvä päiväkirja, yhden miehen sateenkaariperheen ainoan edustajan avoin tilitys, jossa osansa saavat poliitikot, julkkikset, media ja etenkin Koskimies itse.

Korusähkeitä on päiväkirja viimeisen vuoden ajalta. Kirjoittaja osallistuu tapahtumiin konsultoimalla vaikuttajia ja laatimalla näille korusähkeitä. Hänen keskustelukumppaninsa ulottuvat Matti Klingestä Helena Lindgreniin ja Marja Tiurasta Sofi Oksaseen ja tämän aseenkantajaan, Imbiin. Korusähkeissä asioista ja ihmisistä puhutaan niiden oikeilla nimillä, ja televisioviihteen tekijänä Koskimies tietää, mistä kirjoittaa.

Teksti on ironista, suorastaan hävytöntä ja satiiria parhaimmillaan. Tosin kirja on niin rätväkkää kieltä ja kohtaukset saattavat jopa räjäyttää herkän heteron tajunnan, joten suosittelenkin tämän lukemista pätkissä. Todellisuus ja fantasiat sekoittuvat kuten ne tuntuvat todellisuudessakin sekoittuvan. Luin tämän ensimmäisen kerran suoraan putkeen – en ole vieläkään toipunut. Odottelen tai pelkään, milloin kirjoittaja kolkuttaa minun ovelleni tai lähettää sähkeen!

Viestiminä käytetään mieluusti teleksiä, sähköpostia ja tekstiviestejä, muoto on sen mukaista. Tosin kielikuvat saattavat yllättäen muuttua herkän alatisairaan homon luontokuvauksiksi avarasta Fredrikinkadun monitoimiyksiöstä, jota ei ole sisustettu värikkäillä tyynyillä tai kukka-asetelmilla. Ei, hän ei ole tullut kaapista. Itse asiassa hän ei ole edes tullut asunnosta. Katsomalla ulos hän näkee pimeyden raiskaavan puiden ruskaa.

Suosittelen kotimaisen kirjallisuuden valtavirrasta poikkeavasta tyylistä pitäville, satiirin ja ironian, hävyttömyyksien, repostelun ja raa’an pilkankin ystäville. Kirjoittaja ei todellakaan säästä ketään eikä sääli mitään. Istituutiot – niin ihmiset kuin käsitteetkin – murtuvat rysähtäen ja niiden raunioiden vielä savutessa armottoman yhteiskuntatarkkailijan on hyvä raportoida taas tilanteesta. Nautitaan pieninä annoksina varovasti, omaa olotilaa tunnustellen!