Esko Valtaoja: Kotona maailmankaikkeudessa

Vasta nyt sain aikaiseksi lukea Esko Valtaojan Tieto-Finlandian vuonna 2002 voittaneen teoksen. Kirjan aiheena ovat elämän peruskysymykset: mistä tulemme? Keitä olemme? Minne menemme? Olemmeko maailmankaikkeudessa yksin?

Luonnollisestikaan Valtaoja ei kovinkaan tyhjentäviä vastauksia anna – sehän se sensaatio olisi – mutta esittelee kyllä tutkimuksen nykytilaa. Erilaiset teoriat, sekä elämän esiintymisen puolesta että vastaan, saavat tilaa. Ufouskoakin käsitellään yhden hauskan luvun verran.

Teoksen aihepiiri on perin kiinnostavaa ja Valtaoja kirjoittaa hyvää populaaritiedettä. Tähtitieteelliset mittakaavat tehdään ymmärrettäviksi maanpäällisin vertauksin ja Valtaojan tyyli on muutenkin viihdyttävä. Kotona maailmankaikkeudessa on kattavasta ja tieteellisestä aiheestaan riippumatta hyvin joutuisaa luettavaa. Suosittelen kaikille ihmisen paikkaa maailmassa miettiville!