Kirsti Mäkinen: Kruunupäinen käärme ja muita Suomen kansan tarinoita

Satuja kerrotaan lapsille, ja niissä on yleensä onnellinen loppu tai opetus. Tarut ovat satujen alkuperiä, joita on suusta suuhun kerrottu jopa vuosisatojen ajan. Kruunupäiseen käärmeeseen on koottu suomalaisia kansantaruja, jotka ovat karuja ja jopa pelottavia

On hienoa, että tarinat on saatu kansien väliin: Suomi on täynnä taruja joissa kuvastuu niin luonnonläheisyys kuin pakanallinen historia. Koska Kalevala on yksi maailman hienoimmista kansantarustoista, voi Suomen kansan taruista odottaa paljon.

Kirjan tarut on jaettu teemoittain muun muassa aarretarinoihin, valekuolleisiin ja kummituksiin. Löysin ensimmäisiltä sivuilta itse lapsena kuuleman tarun, joka on iskostunut mieleen. Jussi Kaakisen hieno kuvitus lisää tunnelmaa. Jotkut tarinat tuntuvat liiankin lyhyiltä ja koska tarinat on jaettu omiin lokeroihin, samankaltaisia tarinoita tuli luettua useampi putkeen. Tarut sopivatkin mainiosti iltapalaksi ennen nukkumaanmenoa, kunhan ei vain menetä yöuniaan.

Paula