Mauri Leivo: Kuikka : alkulintu

Hauska sattuma! Vasta ilmestyi Kaakkurin tarina, nyt saa oman kirjansa Suomen toinen kuikkalintu. Mauri Leivo on seurannut kuikkapariskuntaa kesän ajan ja kertoo päiväkirjamerkinnöissä pariskunnan elämästä.

Kirja on täynnä upeita valokuvia. Mauri Leivo on taitava kuvaaja, jonka kuvissa on herkkää näkemystä linnuista. Kuvitus on paljon muutakin kuin tarkkoja lähikuvia linnuista, mukana on paljon yksinkertaisen kauniita kuvia kuikasta suomalaisessa järvimaisemassa. Monet kuvista ottaisin suurina vedoksina seiniä koristamaan. Upeaa työtä.

Kirja on hienoa työtä ja tekee kuikan tutuksi. Kirjan luettuaan osaa arvostaa tätä hienoa miljoonia vuosia vanhaa alkulintua. Kuikka on hieno eläin.

Leivon Kuikkaa vertaa väkisinkin Kaakkurin tarinaan. Tämä vetää kuvillaan ja tekstillään niukasti pidemmän korren, vaikka kaakkurikirjakin on hieno.

1. Mökkini on järven rannalla, jossa asustaa pari kuikkapariskuntaa. Kirja avaa varmasti minullel uusia näkökulmia kuikkien seuraamiseen.

2. Olen nähnyt kuikan pari kertaa salolammella kesällä retkeilessäni. Olisi mahtavaa saada tuosta linnusta lisää tietoa.