Tuomas Kilpi: Kummallisten kuolemien kirja

Ihmiselo on haurasta ja herkästi ohi. Kummallisten kuolemien kirja esittelee 113 kuolemantapausta, jotka vaihtelevat makaabereista huvittaviin. Tapauksia on antiikin ajoista tähän päivään.

Monissa tapauksissa huomaa, miten elämä voi päättyä aivan yhdentekeviin asioihin. Ironista loppua odottava saa yllättyä. Viskimies Jack Daniel esimerkiksi menestyy hienosti viskien parissa – mutta kuolee, kun potkaisee kassakaappiaan raivostuneena. Varvas murtuu ja aiheuttaa verenmyrkytyksen, johon Daniel kuolee.

Samalla aukeamalla kirjailija Sherwood Anderson kuolee vatsakalvon tulehdukseen, jonka aiheutti juhlissa nielaistu hammastikku.

Kummallisten kuolemien kirja on kirjoitettu vetävästi. Tuomas Kilven tapa puhutella lukijaansa – ”Hukut juoksevaan suklaaseen ennen kuin sinut löydetään” – toimii ja saa odottamaan tarinan usein iskevää loppua. Mustan huumorin ja ihmiselämän armottomuuden ystäville tämä on hauska pieni kirjallinen välipala, joko pala kerrallaan maisteltavaksi tai kerralla hotkaistavaksi – mutta älä ahmi liikaa, ettei käy kuin Robert Puelolle tai Janet Ruddille

1. Kirjan nimi oli mielenkiintoinen, mutta itse kirja taitaisi olla vielä mielenkiintoisempi