Eija Mansikkamäki: Kun minua ei enää ole : Tärkeät tietoni kaiken varalta

Nyt kun kirja on täytetty, sinun on hyvä jäädä odottelemaan kuolemaa.

Tuntuu oudolta ajatella sitä, kun minua ei enää ole, mutta väistämättä se on meillä kaikilla edessä. Kaikki me kohtaamme myös lopulta kuoleman ja silti nimenomaan oman lähdön järjesteleminen unohtuu. Eija Mansikkamäen kirja Kun minua ei enää ole : Tärkeät tietoni kaiken varalle toimii erinomaisena kimmokkeena omaan kuolemaan liittyvien asioiden käsittelyyn.

Teos mahdollistaa omien tärkeiden tietojen kirjaamisen ja oman tahdon esittämisen käytännössä kaikista kuolemaan liittyvistä asioista. Suhteellisen paljon tilaa annetaan hautaamiselle ja muistotilaisuudelle mutta oma paikka on myös niin potilas- ja taloustiedoille, salasanoille kuin virallisten asioiden hoitajillekin. Eikä unohdettu ole mahdollisuutta listata lähimpiä sukulaisia ja erityisesti lähimpiä ja tärkeimpiä ystäviä ja tuttavia, joita vainajan asioita hoitavat omaiset eivät välttämättä erityisen hyvin tunne ja siksi he helposti unohtuvat.

Näitä tietoja minä ainakin toivoisin läheisiltäni jäävän jälkeen, kun heidän lähtönsä aika koittaa ja koska kuolema on useimmille hankala aihe, sen kohtaamista avittava opas on kullan arvoinen. Kirjan täytettyään ei todellakaan tarvitse jäädä odottelemaan kuolemaa vaan voi hyvillä ja luottavaisin mielin elää!