Carlos Da Cruz ja Janne Haikari: Kuninkaantie : Matka historiasta nykypäivään

Kuninkaantie on yksi Suomen historiallisia maanteitä. Se onkin hyvä aihe historiasta kertovalle kirjalle. Kirja seuraa tietä Ahvenanmaalta Viipuriin ja tulee siinä sivussa kertoneeksi kaikenlaista Suomen historiasta, aina esihistorialliselta ajalta nykyaikaan asti.

Kirja on enimmäkseen kuvakirja, Carlos Da Cruzin näyttävä kuvitus on kirjan henki. Tekstiä on melko vähän, ja se on ripoteltu kuviin pieniksi katkelmiksi. Tuloksena on helppolukuinen kirja, jossa on paljon katseltavaa ja löydettävää. Tietoa tulee melko paljon tekstin määrään nähden, mutta varsin helposti sulavassa muodossa.

Jos haluaa todella paneutua historiaan, Kuninkaantie jää vähän kevyeksi vilkaisuksi. Suomen lasten historia on erinomainen valinta syvällisempää historian oppituntia kaipaavalle. Suosittelen Kuninkaantietä kuitenkin lämpimästi: se on parhaimmillaan lukutaitoisen koululaisen käsissä. Historiasta kiinnostunut eka- tai tokaluokkalainen saa tästä kirjasta paljon irti.

(Kuninkaantien nettisivut ovat nekin hieno aikamatka, jonnekin noin 2000-luvun alkuun.)