Carlos Da Cruz ja Janne Haikari: Suomalaiset tutkimusmatkailijat

Suomalaiset tutkimusmatkailijat

Carlos da Cruzin ja historijoitsija Janne Haikarin hedelmällinen yhteistyö on tuottanut jo kolmannen kirjan, ja kylläpäs taas näyttää hyvältä! Tutkimusmatkailijoista saattaa tulla helpoiten tulla mieleen Marco Polon kaltaiset kuuluisuudet mutta kyllä Suomenkin historiasta löytyy lukuisia ansiokkaita – ja ennen kaikkea mielenkiintoisia – tutkimusmatkailijoita.

Aadolf Erik Nordenskiöld, ensimmäinen joka purjehti Koilisväylän läpi, Georg August Wallinin seikkailut Arabian niemimaalla ja Gustaf Mannerheimin kuuluisa vakoilumatka Aasiaan ovat toki itsestäänselvästi mukana. Kirjassa on kuitenkin paljon myös sellaisia nimiä, jotka on varmasti useille tuntemattomampia. Otetaan esimerkiksi kirjan ajallisesti tuorein esimerkki eli Pekka Soini (1964-2004), entinen merimies ja itseoppinut luonnontieteilijä jonka ansiosta Peruun perustettiin maan suurin kansallispuisto Pacaya-Samira.

Ehkä suurin kirjan erikoisuus on kuitenkin Liisi Oterma, joka on tunnettu nimi Suomen tähtitieteen historiassa ja lukuisten komeettojen löytäjä – ei siis ehkä perinteisessä mielessä mikään tutkimusmatkailija lainkaan. Toisaalta miksipä ei? Mistä muustakaan Oterman työssä oli kyse kuin tutkimusmatkasta ennestään tuntemattomiin paikkoihin?

Kuvittaja Carlos da Cruz on puolestaan ihmetyttänyt minua aina. Miehen kuvitukset ovat uskomattoman yksityiskohtaisia ja runsaita, ja ne pursuavat ympäri sivuja kuin hulluksi tulleella sarjakuvantekijällä. Voisi kuvitella, että kuvitusten tekemiseen menee ikuisuus, mutta da Cruzilta tulee kuitenkin kirjoja sellaiseen tahtiin, että en voi kuin nostaa hattuani kunnioituksesta. Persoonallinen jälki ja kuvakerronnan omaperäinen toteutus ei muistuta kenenkään muun töitä ja tekevät tästäkin kirjasta hyvin onnistuneen kokonaisuuden. Jälleen kerran siis oikein kiintoisa kirja, suosittelen!

Herman Spöring osallistui James Cookin ensimmäiselle tutkumusmatkalle.