Neil Gaiman: Kuolema : Elämisen kallis hinta

Sandman-sarjakuva nosti Neil Gaimanin suosioon. Sarjakuvissa esiintyi sivuhahmona Nukkumatin sisko Kuolema. Pirteä goottityttönen päätyi lopulta omien sarjakuviensa tähdeksi.

Tähän kovakantiseen kirjaan on koottu kaksi pitkää Kuolema-tarinaa Elämisen kallis hinta ja Elämä on parasta aikaa. Niiden lisäksi pakettiin on koottu kaksi lyhyempää Kuolema-tarinaa, kuvagalleria ja AIDS-tietolehtinen Kuoleman puheenvuoro elämän puolesta.

Kuoleman faneille kirja on herkullinen; aiemmin Kuolemaahan ei ole suomeksi nähty. Talvinen kertomus -tarina tosin on julkaistu Tähtivaeltajassa vuonna 2000, mustavalkoisena ja eri suomennoksella. Tietysti jos hyllystä löytyy jo samat englanniksi, suomennos ei uutta ja kiinnostavaa sisältöä tarjoa. Jos Kuolema sen sijaan on vieras tapaus, tämä taiten tehty kokoelma kannattaa napata talteen.

Pidemmät tarinat ovat piirtäneet Chris Bachalo ja Mark BuckinghamTalvisen kertomuksen taiteesta vastaavat Jeff Jones ja Jon J MuthKehrästä Chris BachaloAlex Bleyart ja Rob Ro.

Samuel Davidkin: Rautakupoli – Kevään hengästyttävin romaani – Osta Suomalaisesta kirjakaupasta

1. Muutaman Sandman albumin olen lukenut ja tämäkin menee suoraan listalle.