Rosie Dickins: Kurkista ja koodaa! : Kuinka tietokone toimii?

Kurkista ja koodaa! on aika fiksu lastenkirja, sopiva sellaisille ei-kaikista-pienimmille luukkuihin kurkistelijoille. Nämä luukut sisältävät nimittäin tietoa, paljon paljon tietoa. Useita asioita, joita minä ainakaan en pystyisi pienille tietokoneihmisille selvittämään; siis hyvä, että tämä opus hoitaa tuon puolestani.

Kirjan yli 100 luukkua avaamalla saa selville mitä tietokoneet ja ohjelmointi ovat, minkälaisia komponentteja tietokone pitää sisällään ja kuinka tietokone ajattelee. Sitten neuvotaan kuinka tietokoneita ohjeistetaan ja kerrotaan erilaisista ohjelmointikielistä sekä fiksusta ohjelmoinnista. Lopuksi sukelletaan vielä internetin ihmeelliseen maailmaan ja tutkiskellaan tietokoneiden historian havinaa.

Kaiken kaikkiaan Kurkista ja koodaa! on mainio tietoteos, jonka voin hyvin kuvitella kuluvan tiedonnälkäisten pikkunörttien hyppysissä. Mikä parasta sen avulla pääsee tutustumaan koodaukseen himpun verran myös käytännön tasolla, iästä riippumatta. Riittää että homma on ennestään tuntematonta.

Suosittelen!