Lincoln Jefferson: Kuumaa kamaa grillistä

Kuumaa ja kamaa grillistä

”Äijäherkut” ovat täällä taas! Muutama vuosi sitten ”Asia oli pihvi”, nyt perehdytään kuumaan grillikamaan.

Heti alkuun on todettava, että mistään erityisen äijämäisestä murkinasta ei mielestäni ole kyse, vaan ihan perusgrillailusta – tai siis hyvin toteutetusta grillailusta, sellaisesta kaikenlaisiin ruokamieltymyksiin sopivasta. Teoksen resepteillä grillin lämpöön sujahtavat niin kasvikset, erilaiset lihat sekä siivekkäät ja veden alla asustelevat otukset. Myös lisäkkeille ja jälkiruoille sekä juomille on varattu joitakin aukeamia. Kattaus on siis monipuolinen ja olenkin sitä mieltä, että tämän kirjan avulla saa luotua aterian lähes ruokavaliosta riippumatta, kasvisvaihtoehdoista yksi on jopa täysin vegaaninen.

Käytännön töihin opus on meillä päässyt vasta kerran, cheddarilla ja maustekurkuilla täytettyjen perunoiden muodossa, mutta uskon vahvasti, että tuo kerta ei jää viimeiseksi. Rehellisyyden nimissä todettakoon kuitenkin, että Asia on pihvi -teoksen jälkeen tämä tuntui hiukan heikommalta esitykseltä. Joka tapauksessa, jos grillailu on lähellä sydäntä, kannattaa tämä ainakin selailla läpi, varmasti jotakin tarttuu haaviin. Itse ajattelin seuraavaksi testata täytetyt jauhelihapihvit.

Siis äijämeiningillä tai ei, grillipihdit laulamaan.

P.S. Jos grillailu ei ole se tutuin ruoanvalmistusmenetelmä, ei tämäkään haittaa, sillä teos alkaa mielestäni melko kattavalla johdanto-osuudella, joka antaa ainakin jonkinlaiset perusohjeet tuohon kuumaan ruokapuuhaan. (Meidän perheessämme grillitouhu on yksiselitteisesti jätetty miesten hartioille, mutta tämän johdantoluvun luettuani saattaisin minäkin pakon sanelemana ehkä uskaltautua tarttumaan Weberiimme. No, mieluummin kuitenkin pysyttelen virallisena keittokirjan lukijanamme mitä grillaukseen tulee.)