Sabine Melchior-Bonnet: Kuvastin : peilin historiaa

Tämä on nyt hieman varauksellinen vinkkaus. Kuvastin vaikutti lähtökohdiltaan hyvin kiinnostavalta. Tavallisten arkisten asioiden historiat ovat usein kiinnostavia, hyvänä esimerkkinä Kurlanskyn kirja suolasta. Kuvastinkin alkoi kerrassaan mielenkiintoisena. Peilien historia on todellakin jännittävää, mukaan mahtuu muun muassa kansainvälistä diplomaattista kähinää Ranskan ja Venetsian välillä, oikein kunnon agenttiviihdettä.

Kirjan ensimmäinen osa, Peilin alkutaival, onkin suosittelun ja lukemisen arvoinen arkisten tavaroiden historiasta kiinnostuneelle. Sen jälkeen kirjan voikin jättää suosiolla kesken. Toinen osa, Maaginen samanlaisuus siirtyy harhailemaan filosofian ja metafysiikan puolelle. Kolmas ja viimeinen osa, Häiritsevä outous, alkoi lupaavasti mutta hyytyi sekin.

Melchior-Bonnet käyttää suhteettoman paljon aikaa keskiajan ja renessanssin ajattelijoiden ja ranskalaisten kirjailijoiden ajatusten parissa. Sellaisesta kiinnostuneille onnea ja menestystä, mutta itse asteen konkreettisempana ihmisenä olisin kaivannut tiukempaa pitäytymistä peilien valmistamisen ja käytön historiassa. Kirjan alku oli erinomainen, se kannattaa kyllä lukea.