Reino Mäkelä: Kynä

Kustantaja on tehnyt todellisen kulttuuriteon julkaisemalla tämän albumin. Ehkä vielä suuremman ja taatusti pidemmän työn on tehnyt tekijä itse. Reino Mäkelä, 71-vuotias tämän albumin piirtäjä, on hionut esikoisalbumiaan noin 35 vuoden ajan! Välillä tarina on ollut jumissa parikin vuotta, mutta työ on jatkunut ja on nyt siis kaikkien luettavissa.

Tekijän haastattelu on albumin alkusivuilla ja siinä onkin kerrottu kaikki tarpeellinen. Hän on itseoppinut piirtäjä, joka on käyttänyt apunaan muutamia aikanaan niin suosittuja kirjekursseja. Lisäksi hän on aina rakastanut tiettyjä vanhempia sarjakuvia ja pitänyt niitä esikuvinaan, joista ehkä pieniä vivahteita huomaa tässä albumissakin. Joku ehkä sanoisi miestä hulluksi – onko hulluutta toteuttaa kerrankin unelmansa?

Kynä, sankarin nimi, tuli vain jostakin, se oli aivan selvää jo alussa. Hän ei tapa, lähettää vain tainnutuspiikkejä. Samoin muut henkilöt ovat hiipineet varkain sarjaan ihan itsekseen…

Tarina on omalaatuinen, lievästi absurdi jatkumo. Se tuntuu alkavan melkoisen tavallisena lännensarjana, kapakkatappeluineen, hevosineen ja kauniine naisineen. Lopulta se muuttuu kuitenkin jonkinlaiseksi tieteistarinaksi ja hiukan hämäräksi yhteiskunnalliseksi utopiaksi. Logiikkakin on omalaatuista, mutta pysyy koossa.

Piirrostyyli on hiukan rujoa; se ei ole kaunista eikä sujuvaa, mutta ainakin se on kiinnostavaa! Tämä voisi olla peräisin vaikka 1970-luvun underground-julkaisusta. Tuntuu, että tyylit välillä vaihtuvat jopa ruutu ruudulta, ilmeisesti mielentilasta ja ajasta riippuen. Kyllä kai tarina ja kuvatkin 35 vuoden aikana ehtivät muuttua ja kasvaa?

Jos haluat tutustua todella erilaiseen, mielenkiintoiseen sarjakuva-albumiin, se on tässä! Kannattaa lukea, suosittelen erityisesti kaikille kaunista ja söpöä tähän asti lukeneille tai lähinnä katselleille – tämä voi yllättää monellakin tavalla…