John Hallmén ja Lars-Åke Janzon: Lähikuvassa otus

Makrokuvaus on sellainen valokuvauksen osa-alue, joka on hyötynyt digitekniikan mahdollisuuksista. Kun ottaa erittäin vahvasti suurentavaa lähikuvaa jostain pienestä – vaikkapa hyönteisestä – ongelmaksi tulee syväterävyys: kuvan terävä alue voi olla vain millimetrien osan levyinen. Hyönteistäkään ei ole mahdollista saada kokonaan teräväksi. Ratkaistu tähän on focus stacking, tekniikka, jossa otetaan useita eri kuvia – jopa satoja – ja yhdistetään ne yhdeksi kauttaaltaan teräväksi kuvaksi.

John Hallmén taitaa tekniikan ja on viitsinyt päivystää vakiopaikallaan Tukholman lähistöllä. Niinpä kameran eteen on päätynyt vakuuttava lauma erilaisia hyönteisiä, joista on saatu aikaiseksi varsin taidokkaita kuvia. Osa kuvista on toteutettu kotistudiossa säilöttyjen ja hengettömien mallien kanssa.

Yhtä kaikki tulokset ovat mielenkiintoisia. Tavanomaisetkin hyönteiset ovat erittäin mielenkiintoisia, kun niitä pääsee katsomaan näin läheltä. Kirja on täynnä kiehtovia lähikuvia erilaisista Ruotsin luonnosta tavattavista hyönteisistä. Suurin osa on tuttuja Suomestakin. Lajeista on jonkin verran kuvausta tekstinkin muodossa, mutta pääpaino on upeilla valokuvilla. Tätä kirjaa on mukava katsella. Suosittelen lämpimästi kaikille, joita ötökät eivät ällötä – ja ehkä tätä kautta saa ötököihin uutta näkökulmaa.

Hyönteisistä kiinnostuneita hemmotellaan nyt huolella, kun aiemmin keväällä ilmestyi kotimainen versio aiheesta Sarvia muttei hampaita.