Helena Rönkä: Lähiluonnon ihmeitä

Pihapiirissä ja lähiluonnossa tapahtuu mielenkiintoisia asioita. Tässä pirteässä kirjassa mennään vuodenaikojen mukaan, otetaan kuukausittain pureskeltavaksi joitakin luontopähkinöitä, mieltä askarruttaneita kysymyksiä. Jokaisella kuukaudella on neljästä viiteen kysymystä, joihin annetaan vastaus. Vaikkapa, mitä tehdä takovalle tikalle, joka rummuttaa talon kulmassa? Tai, miten kyyt saisi karkotettua talon nurkalta?

Lähiluonnon ihmeitä on kiva kirja; se tuo luonnon lähelle ja kun sen jälkeen lähtee ulos, tarkkailee luontoa ihan eri lailla. Jokaista tarinaa kohden on kaunis akvarellikuvitus, joka antaa vielä osviittaa mistä on kysymys. Tarkentaa lintujen bongaamista ja valaisee perhosen väritystä.

Tätä kirjaa voisin suositella kaikille luonnon ystäville. Lapsille ja aikuisille. Se on pieni tietoteos, jolla pääsee jo pitkälle. Eritoten nykyihmiselle, joka on jo vieraantunut luonnosta. ”Vanha kansa” nämä jutut kyllä tietää.