Panu Rajala: Lavatähti ja kirjamies

Kun kaksi täysin erilaista ihmistä lyö hynttyyt yhteen ja solmii avioliiton, mitä tapahtuu? Kirjoittaja kertoo avioliitostaan Katri Helenan kanssa sekä yhteiselosta ja näkemyseroista pyrkien ilmeisesti myös kertomaan omista motiiveistaan pariskunnan päätyessä lopulta eroamaan.

Kirja on erään avioliiton kuvaus, kahden erilaisen julkisuuden henkilön elämä sellaisena kuin kirjoittava osapuoli asian on nähnyt. Ikävä kyllä, en ole seurannut kiiltäväpintaisia lehtiä enkä muutakaan mediaa, joten en osaa sanoa onko toinen osapuoli saanut äänensä kuuluviin. Toivottavasti on, sillä osa tästä opuksesta on melkoisen lannistavaa, vähättelevää ja ivailevaa tekstiä.

Avioliittokuvauksena tällä on puolensa; kirjoittaja itse kertoo olevansa naisten mieleen ja mielellään elelisi kahden naisen kanssa liitossa… Aivan, hyvät puolensa varmaan tälläkin. Toisaalta, onko aina korrektia käydä vieraissa tai vaikkapa tutuissa vaimon nähden ja tämän tietäen? Ehkäpä ei; toisaalta kirjoittajalla on oma, uusi lehmänsä jo ojassa ja talous varmasti kuralla. Tämäkin kirja on jo ehtinyt kulua entistä avioparia tai jompaa kumpaa osapuolta rakastaneiden / vihanneiden käsissä, joten kassavajekin on korjaantunut.

Kirjoittaja tarjoaa teoksessaan paljaana täsmälleen oman näkemyksensä kahden julkkiksen avioliitosta sekä sen pahimmista karikoista. Kuitenkaan hän ei näe itsessään juuri syytä eroon – mielenkiintoista. En voi oikeastaan sanoa olevani kummankaan puolella, mutta kirjan osalta Katri Helena saa hieman vastentahtoisen sympatiani. Mielestäni kenenkään henkilökohtaisia asioita ei pitäisi ainakaan entisen aviomiehen repostella julkisesti; ei arvostella sivistystasoa tai kirjallisuuden tuntemusta, ei puuttua uskomuksiin tai uskontoon, eikä varsinkaan arvostella toisen elämäntapaa, jos itselläkään ei ole kaikki ehkä täysin kunnossa.

Kirjalla on hetkensä, toki, jopa useampi. Itsekin naistenmieheksi tunnustautuvan kirjoittajan olisi kuitenkin suonut tuovan ajatuksensa julki ilman avointa pilkkaa ja ivaa.

Kirjoittaja luultavasti pyrkii kaatamaan tietynlaisen sinivalkoisen viihdemaailman kauniin legendan julkisuuskuvaa sekä tekemään tästä ihmisen muiden joukossa, joka on aina kannatettavaa. Keinot valitettavasti ovat hieman kyseenalaiset eli suosittelen vaikka niiden kiiltäväpintaisten lehtien ystäville. Kirjoittajan muuhun tuotantoon tätä ei todellakaan kannata verrata.

1. Mulla on tullut miehestä aika negatiivinen kuva – ja tietysti kuulluista pätkistä vähän oudoksuntaa Katri Helenaakin kohtaan, kun kyllä valheet nostaisivat metelin.