Gustav Hägglund: Leijona ja kyyhky

Leijona ja kyyhky on muistelmateos. Kenraali Gustav Hägglund kertoo siinä mukaansa tempaavasti elämästään, nuoruusajoista aina eläkkeelle jäämiseen.

Kirjan alkupuoli on varsin leppoisaa tarinointia lapsuus-ja nuoruusajoista. Suvun vaiheita ja kuka kukin on, mitä kellekin tapahtui ja kuinkas sitten kävikään. Naisnäkökulmasta katsottuna ehkä kirjan parasta antia.

Kuinka Gustav Hägglundista tuli lopulta puolustusvoimain komentaja ja kenraali, niin sitä kerrotaan vaihe vaiheelta. Hän toimi kouluttajana ja oli koulutuksessa. Kutsuttiin Siinaille, Golanille ja Libanoniin. Millaista oli olla komentajana eri paikoissa ja millaisia uudistuksia saatiin aikaan. Kaikki se on kerrottu värikkäästi, niin että lukija pysyy oikein hyvin mukana. Metsästysharrastus tulee esiin myös, koska sen parissa on hoidettu toisinaan työasioitakin. Metsästyksestä onkin myös ihan oma kirjansa, Onnenpekka metsällä.

Lisävaloa kirjaan tuovat valokuvasivut, jotka tukevat kerrontaa mukavasti.