Tommy Hellsten ja Tiina Tuomikoski (toim.): Lentoon : Muutokseen suostumisen voima

Tommy Hellstenin esikoiskirjan virtahepoa on olohuoneissa nyt taltuteltu lähes kolme vuosikymmentä. Häpeää ja traumoja on nostettu päivänvaloon, jotta läsnäololle ja rakkaudelle vapautuisi elintilaa. Olen lukenut sievoisen pinon hänen kirjojaan vuosien mittaan, miksi siis tarttua jälleen uuteen? Vastaus on yksinkertainen: Ihmiselämän mysteerissä ei tunnu tulevan vastaan sen enempää pohja kuin taivaskaan – syvyyttä kyllä riittää molempiin suuntiin.

Lentoon : muutokseen suostumisen voima kertoo kahdeksan erilaista muutostarinaa, joista yksi on kirjan toisen toimittajan, Tiina Tuomikosken, oma tarina. Tuomikoski ja Hellsten ovat aiemmin toimittaneet yhdessä kirjan Minuiksi : löytoretkiä henkiseen kasvuun. Saman äärellä ollaan molemmissa: vain nöyrtymällä oman pahan olon edessä ja kuulemalla sen viestin voimme vapautua hyvään, ehjempään elämään. Kirjan alkusanat kuvaavat oivaltavasti prosessia – kun koneen pyörät irtoavat kiitoradasta, lupaus perille pääsystä on suurempi kuin lentopelko. Muutokseen suostuva uskaltaa tyhjän päälle luopuessaan vanhasta ja luottaa siihen, että kipujen ja kärsimysten jälkeen voi löytää tukevan maaperän jalkojensa alle.

Kirjan kirjoittajat avaavat omia kasvupolkujaan rohkeasti. On alkoholismin rikkomaa lapsuutta, on vanhempien työnarkomaniaa ja puhumattomuutta. Syvemmälle mentäessä nousee esiin kansakunnan yhteinen historia sodan ja köyhyyden traumoineen. Sukupolvi toisensa jälkeen on hukannut itseään pelastaessaan muita. Erityisesti lapsen häpeä ja kipu koskettaa, vaikka tarinoissa ei sinänsä ole uutta.

Tässä kirjassa pääpuheenvuoron saavat kahdeksan kirjoittajan muutostarinat. Tommy Hellsten tiivistää kirjan teemoja lyhyesti eri tekstien välillä. Kirja tarjoaa siis lukijalleen paljon kosketuspintaa, johon samastua kirjoittajien teksteissä. Suosittelen kirjaa rohkaisuksi niin tavallisen arjen haasteisiin kuin vaativammallekin muutosmatkalle.

Marja-Liisa

Intohimoinen lukija, jolle kirjat ovat elämänmittainen haaste ja ruostumaton rakkaus. Koko kirjo käytössä, runoista dekkareihin ja kaunosta tietokirjallisuuteen. Luettujen pinoa on listattu myös Tuhansia sivuja -blogiin. Kaikki vinkit »