Boris Akunin: Leviatanin purjehdus

Kirja alkaa melkoisella painajaisella. Lordi Littleby on murhattu, samoin kuin yhdeksän lordin palvelijaa. Asunnosta on varastettu arvokas kultainen patsas. Murhaaja teki vain yhden virheen – hän pudotti asuntoon medaljongin, joka paljastaa murhaajan matkustavan Leviatan-höyrylaivan neitsytmatkalla. Tapausta tutkivan komisario Gauchen ei siis auta kuin lähteä matkalle. Laivalla Gauche kohtaa kirjan varsinaisen päähenkilön, venäläisen diplomaatin Erast Fandorinin. Ja koska murhaaja on laivalla, on mahdollisuus uusiin kuolemantapauksiin…

Laivalla Gauche kokoaa kaikki epäillyt yhteen salonkiin matkan ajaksi. Näin tarinasta muodostuu kerrassaan herkullinen klassinen suljetun tilan murhamysteeri. Epäiltyjen joukko on kirjava ja omituinen, kuten asiaan kuuluu. Jokainen matkustaja on jossain vaiheessa lukijan epäilyksen alla ja kun murhaaja lopulta paljastuu, on ratkaisu kerrassaan yllättävä.

Boris Akuninin venäläinen tulkinta klassisesta murhamysteeristä on siis kaikin puolin oivallista ja kevyttä luettavaa. Itse ainakin aion etsiä käsiini muitakin Erast Fandorin -tarinoita, sen verran hyvä mieli tästä jäi.