Boris Akunin: Patasotilas

Boris Akuninin projekti kirjoittaa Erast Fandorin -kirja jokaista dekkarigenren alalajia jatkuu Patasotilaalla. Tällä kertaa käsillä on huijaritarina, sillä pääosassa, Fandorinin lisäksi, on Momus, nokkela huijari, joka vedättää ketä tahansa koska tahansa – jopa Fandorinia!

Moskovassa riehuu huijari, jonka jäljille Fandorin komennetaan tämän huijattua Moskovan kuvernööriltä satoja tuhansia ruplia. Fandorin saa paljastettua Momusin huijauksia ja asettaa tälle näppärän ansan, mutta kumpi saa lopulta viimeisen naurun?

Kirja on lyhyt, vaivaiset 150 sivua ja siten nopeasti luettu. Alunperin Patasotilas onkin pienoisromaani, joka ilmestyi toisen Fandorin-tarinan kanssa samoissa kansissa. Paras Fandorin-romaani se ei ole, mutta kuten muutkin, kiinnostava ajankuva ja hyvin kirjoitettu. Suosittelen!