C.J. Tudor: Liitu-ukko

Vuonna 1986 Ed on 12-vuotias ja auttaa uuden opettajan kanssa tivolin onnettomuudessa pahasti loukkaantunutta tyttöä. Siitä alkaa aikuistumisen kesä, joka päättyy järkyttävään murhaan. Kesän jälkeen mikään ei ole ennallaan, vähiten Edin ja hänen ystäviensä välit. Vuonna 2016 Ed asuu yhä samassa kaupungissa, kun yksi hänen lapsuuden ystävistään tulee kylään ja sanoo tietävänsä murhaajan. Kirja avaa vähitellen tarinaa vuosina 1986 ja 2016 ja jännitys tihenee.

Liitu-ukko on menevä ja jännittävä lukuromaani. Kahdessa ajassa kulkeminen toimii hyvin ja tiivistää jännitystä. Kaikki langanpätkät saadaan lopussa solmittua yhteen, vaikka kirjaan olikin ympätty aika paljon. Aivan uniikki teos ei kuitenkaan ole ja kirjasta löytyy tuttuja kuvioita etenkin yhdeltä hyvin maineikkaalta kirjailijalta. Liitu-ukko on hyvää vaihtelua perus dekkareihin ja sarjamurhaajiin.

Paula

1. Olen kyllä selvästi Paulaa positiivisemmin mielin tämän kirjan suhteen, nousi kyllä vuoden parhaiden dekkarien listalle. Hienoa 1980-luvun lapsuuden kuvausta, tuo vähän mieleen toisaalta Stephen Kingin, toisaalta John Ajvide Lindqvistin.