Marika Riikonen ja Salla Simukka (toim.): Marilyn, Marilyn : tarinoita ikonista ja ihmisestä

Marilyn on kirvoittanut kaksitoista novellia suomalaisten kirjailijoiden loihtimina. Jokainen on kertonut omanlaisensa tarinan ja yhteistä on vain se, että pääosassa on Marilyn. Vilahtelee siellä muitakin nimiä, tuttuja ja Marilyniin jollain tapaa liittyviä. Niistä on luettelo heti esipuheen jälkeen ja ennen ensimmäistä novellia.

Olisi vaikeaa ajatella, että olisi joku, joka ei tietäisi mitään Marilynista, historian tunnetuimmasta blondista, jonka kuolemasta on ihmisikä. Marilyn tulee vastaan milloin missäkin. Näissä novelleissa Marilyn elää ja jokaista niistä oli erittäin kiva lukea.

Olisihan sitä itsekin mukava kuvitella, että mitä jos Marilyn ei kuollutkaan, jos se olikin lavastettua. Kaksitoista tarinaa Marilynista laittaa näin omankin mielikuvituksen liikkeelle. Kaksitoista kertaa sitä eli hetken niin, että Marilyn oli elossa tai ainakin jotain sinne päin.

Jokainen novelli on omanlaisensa, mutta nostanpa esiin yhden, joka minulle parhaiten jäi mieleen. Peter Franzenin Nana-Jeane. Siinä henkilö juttelee ”Marilynin” kanssa oven läpi, eikä tarinan edetessä ”näe” häntä. Loppuhuipennuskin on mystinen. Kaikki muutkin kirjoitukset ovat ihan huippuja.

Novellien välissä on ”Funboxeja”, joissa on kiinnostavia tietoja Marilynista tai Marilyniin liittyviä vinkkejä, drinkkejä, biisejä ynnä muuta.

Kirjoittajat: Peter Franzén, Päivi Haanpää, Jari Järvelä, Riina Katajavuori, Milja Kaunisto, Tommi Kinnunen, Siri Kolu, Taija Tuominen, Marika Riikonen, Salla Simukka, Antti Tuomainen ja Saara Turunen.