Donald E. Westlake: Miksi juuri minä!

John Dortmunder on maailman epäonnisin murtomies. Korvaamattoman arvokas jalokivisormus varastetaan, kun sitä ollaan kuljettamassa Yhdysvalloista Turkkiin. Kohtalokkaan sattuman turvin koru päätyy Dortmunderin saaliiksi, ja pian hän onkin New Yorkin etsityin mies. Ei edes riitä, että poliisit olisivat hänen perässään, vaan FBI kiinnostuu myös jutusta, samoin kuin useat terroristiryhmittymät ainakin kolmesta eri maasta.

Myös koko New Yorkin alamaailma suuntaa tarmonsa Dortmunderin etsintään, koska heidänkin afäärinsä menevät pilalle poliisin erikoisratsioissa. Hyvät neuvot ovat tarpeen, ja Dortmunder yrittääkin löytää modernista teknologiasta apuvälineitä pyrkiessään hankkiutumaan kovan onnen jalokivestä eroon.

Donald E. Westlake kehitteli 1980-luvun alkupuolella jälleen yhden vinkkaamisen arvoisen Dortmunder-romaanin. Miksi juuri minä! on ehkäpä jopa hauskin tähän asti lukemistani Dortmunderin toilailuista. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita, herkullisia henkilöhahmoja, kiperää dialogia ja äkkivääriä luonneanalyysejä. Hymyssä suin tätä lukee. Suosittelen!

1. Kyllä! Dortmunderin edesottamuksista on mukava nauttia niin kesällä kuin talvellakin. Onneksi Westlake ehti kirjoittaa aikamoisen läjän näitä sillä valitettavasti hänen kirjoituskone ei rätise enää.