Mikko Lundell: Miljoonasade

Miljoonasade on bändi, kokoonpano, joka perustettiin vuonna 1985 ja sen jälkeen on satanut ja paljon. Tarinaa piisaa niin paljon, moninaisia juttuja ja tapahtumia on sattunut. Niitä on nyt kerätty tähän kirjaan lukijoiden iloksi.

Kirja kuvaa todella hyvin, millaista se on, musiikin tekeminen, säveltäminen, sanoittaminen, bändin kokoaminen, sen yhdessä pysyminen, keikat ja levyttäminen. Kaiken tuon edellä mainitun ympärillä pyörii monenmoista muutakin, sivujuonteita.

Millaista se on, kun haluaa vaan ja ainoastaan tehdä musiikkia ja mitä se on, jos ei niin kokonaisvaltaisesti halua tai siihen kyllästyy. Miljoonasade on keikkaillut hyvin runsaasti. Jossain vaiheessa he olivat laskeneet, että ovat istuneet keikkabussissa kolme vuotta! Mutta – kaikkea he niilläkin matkoillaan kokivat ja tekivät, yrittivät jossain vaiheessa olla mukana toistensa harrastuksissa aina laatuviinien maistelusta lähtien.

Mieleenpainuvia juttuja ovat ne, kuinka bändin oli kokeiltava jotain tavanomaisuudesta poikkeavaa, kuten Turussa esiintyminen veden alla ja Tampereella kuumailmapallossa. Niiden keikkojen valmistelu oli jo kiinnostavaa luettavaa.

Kun keikkailu alkoi puuduttaa ja bändin keskinäinen fiilis latistua, he olivat aikeissa lopettaa ja lopettivatkin. Oli kuin vanha avioliitto olisi kuivunut kokoon. Heikkinen lähti, mutta sitten tuli Tomi Aholainen, uusi ja tuore kosketinsoittaja omine ideoineen ja taitoineen ja Miljoonasade koki kevätsateen eli heräsi uudelleen eloon vain sen takia, että oli saanut piristysruiskeen Aholaisen myötä.

Koko kirja on ihan huikeata settiä, kun kulkee koko matkan Miljoonasateen kanssa ja voi lukea kaikesta siitä, mitä se on ollut. Kivoina välikommentteina on siellä sun täällä jonkun bändin fanin pikkutarina. Miljoonasateen fanit ovat sateisteja.

Vaikka ei olisi Miljoonasateen fani tai ei olisi millään lailla heistä innostunut, niin kirja on ehdottomasti lukemisen arvoinen, koska siinä on niin paljon asiaa ihmisestä ja tavoista toimia, musiikin teosta ja ylipäätään siitä, millaista muusikon työ on, ei missään nimessä helppoa. Sateisteille kirja on herkkupala.

Tällaisena älypuhelinaikana on vielä kiva kuunnella Miljoonasateen biisejä lukemisen höysteenä. Kun kirjassa kerrotaan jonkun biisin tekemisestä, niin ei kun soimaan!