Simo Pajunen: Musta rengas

Simo Pajusen dekkari Musta rengas sijoittuu Hämeenlinnaan, jossa järjestettiin vuoden 1952 olympialaisten nykyaikaisen 5-ottelun kilpailut. Kansainvälinen tapahtuma tuo paikalle varkaita ja sitten myös murhaajan: lääkäri Erik Wallberg löydetään kotoaan ammuttuna. Ensin epäillään itsemurhaa, mutta tekotapa paljastaa kuoleman murhaksi. Hämeenlinnan poliisi, etenkin komisario Malmi, tutkii tapahtumaa ja löytää lopulta syyllisen erinäisten mutkien jälkeen.

Musta rengas on miellyttävä dekkari. Siinä ei mässäillä verellä, vaan kuolema ja sitä seuraava ruuminavaus kuvataan pieteetillä, onhan Simo Pajunen lääkäri koulutukseltaan. Erityisen luettavaksi teoksen tekevät kuitenkin ajan ja paikan kuvaukset. 50-luvun alun henki on tarkasti kuvattu: on jazz-musiikkia, ulkomaalaisten olympiavieraiden ihmettelyä ja sodan ajasta periytyviä käsityksiä ja tapoja, etenkin romaanin yhtenä punaisena lankana kulkeva morfinismi.

Kuten niin monissa suomalaisissa dekkareissa, myös Mustassa renkaassa paikallisväri on vahva ja Hämeenlinnan seutu tulee eläväksi lukijalle; välillä poiketaan tosin myös Tampereelle selvittämään johtolankoja ja syömään jo silloin kuuluisaa Tillikan pyttipannua. Sivuhahmoina romaanissa käväisee nähdäkseni aitoja olemassaolleita henkilöitäkin. Miinuksena pitäisin ainoastaan sitä, että tapahtumia tutkivien poliisien henkilökuvat jäävät melko ohuiksi.

Ihan kunnon dekkari siis juonineen ja sivujuonineen. Myllylahti tekee tällä saralla hyvää työtä.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 860 tilaajan joukkoon!